Fotograf: Remontowa

Kategori: Reparationsvarv | RoRo

Finntide förlängd

Finnlines roro-fartyg Finntide har fått 30 procent mer lastkapacitet genom förlängning.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tet genom förlängning.

Roro-fartyget Finntide är det första av de fyra fartyg i Finnlines så kallade Breeze-serie som förlängs vid Remontowa S A i Gdansk, Polen. Med förlängningen ökar fartygens lastkapacitet med närmare 30 procent till drygt 4.200 filmeter. Den cirka 30 meter långa mittsektion som läggs till ökar fartygets kapacitet med cirka 1.000 filmeter.

Bättre energieffektivitet

Kapacitetstökningen reducerar bunkerförbrukningen per transporterad lastenhet. Förlängningen av Finntide ingår i det 70 miljoner euros program som Finnlines inlett i år i syfte att förbättra energieffektivitet och reducera utsläpp. I programmet ingår en förlängning av fyra fartyg av Breeze-typ och option på förlängning av ytterligare två fartyg. Programmet slutförs under 2018.

”Söker tillväxt”

Finntide är byggd i Kina 2012. Hon återgår till sin tidigare trafik på linjen Nystad/Åbo–Travemünde den 26 november, varefter följande fartyg Finnwave går till varv.

– Vi fortsätter att optimera vår verksamhet och söker tillväxt för att ytterligare förstärka vår position i konkurrensen. För att svara på ökad efterfrågan utvidgar vi flottans kapacitet genom detta förlängninghsprogram, säger Tom Pippingsköld, CFO på Finnlines.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]