[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]graph –>
När Finnlines introducerade de två nya ropax-fartygen Finncanopus och Finnsirius på rutten Kapellskär–Nådendal var den uttalade målsättningen att ge sig in i konkurrensen om passagerartrafiken på Östersjön. När bolagets delårsrapport nyligen publicerades ser strategin ut att ha slagit väl ut.
Under perioden januari–juni transporterade Finnlines 400.000 lastenheter, 47.000 personbilar och 658.000 ton massgods. Totalt reste 409.000 privata passagerare och yrkesförare med Finnlines. Antalet privata passagerare har mer än fördubblats på rutten mellan Finland och Sverige via Åland.
Trots de positiva passagerarsiffrorna blev det finansiella resultatet svagare än föregående år. Finnlineskoncernens omsättning för perioden januari–juni 2024 uppgick till 358 miljoner euro (336 miljoner 2023). Resultatet före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar uppgick till 83,7 miljoner euro (89,6 miljoner 2023).
– Vårt program för gröna nybyggen, värt 500 miljoner euro, slutfördes i februari i år när vårt nya ropax-fartyg Finncanopus började trafikera från Nådendal via Långnäs till Kapellskär. Finnlines utvärderar för närvarande ett annat program för gröna investeringar på 400–500 miljoner euro på rutten Helsingfors–Travemünde. Genom att fortsätta investera mer i grön teknik och i fartyg som drivs av grönt bränsle kommer vi även att minska våra kunders koldioxidavtryck ytterligare och investeringarna gör det möjligt för oss att förbli den främsta gröna transportören i Östersjön, säger Finnlines vd Tom Pippingsköld i en kommentar.
[/flowy_subscriber_only]