Marco Palmu, direktör för passagerartrafiken inom Finnlines.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Färjetrafik

Finnlines jättesatsning på passagerare

Med sina två ropax-nybyggen av Superstar-klass, Finnsirius och Finncanopus, gör Finnlines en storsatsning på passagerartrafiken på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal.
Finnsirius blir färdigställd i slutet av juni 2023 och planeras vara i trafik i mitten på augusti. Systerfartyget Finncanopus beräknas vara levereransklart i slutet på november 2023, vilket skulle vara en månad före kontrakterad leveranstidpunkt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]>

Finnsirius blir färdigställd i slutet av juni 2023 och planeras vara i trafik i mitten på augusti. Systerfartyget Finncanopus beräknas vara levereransklart i slutet på november 2023, vilket skulle vara en månad före kontrakterad leveranstidpunkt.

På linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal ersätter nybyggena Star-klassens fartyg Finnswan och Europalink som flyttas till linjen Malmö–Travemünde.

Även om Finnlines med de nya fartygen utökar sitt produktutbud för passagerare genom att bland olika kryssningsprodukter är det frakten som utgör grunden för verksamheten.

– Tio procent av Finlands export går till Sverige och elva procent av Finlands import kommer från Sverige. Det är betydande varumängder. Vi har 30 avgångar per vecka i trafiken mellan Finland och Sverige där Nådendal–Kapellskär är den kortaste sjövägen, säger Tom Pippingsköld, vd Finnlines till Sjöfartstidningen under en pressträff i Helsingfors under tisdagen.

Marco Palmu, Head of Passenger Services inom Finnlines, säger att Finnlines passagerartrafik har ökat år för år.

– Under pandemin minskade vår passagerartrafik märkbart, men våra fartyg var i trafik hela tiden. I somras hade även vi en resandeboom och på Nådendalslinjen hade vi nio procents tillväxt jämfört med före pandemin. Så de nya fartygen är mycket välkomna och vi väntar ivrigt på dem.

Marco Palmu belyser utvecklingen med Finnlines investeringar i ropax-fartyg med en jämförelse av deras passagerarkapacitet:

– År 1994 fick vi Hansa-klassens ropax-fartyg som tog 114 passagerare. Sedan kom Clipper-klassen 1999 med 440 passagerare och Star-klassen 2006 med 550 passagerare. Nu tar vi följande steg med 1.100 passagerare nästa år och fördubblar passagerarkapaciteten.

Han säger att det också behövs mer lastkapacitet. Superstar-klassen har 5.200 filmeter i jämförelse med 4.000 filmeter för de nuvarande Star-klassens fartyg på linjen.

Superstar-fartygen får en större överbyggnad, där två däck är dedikerade för publika områden för passagerarna.

– Vi inför en ny restaurangvärld med fiskrestaurang, hamburgerbar och a la carte och vi har förstås fortfarande buffetrestaurang för såväl chaufförer som passagerare. På däck 12 har vi dessutom en inglasad vinterträdgård med bar och en spa-avdelning med gym, säger Marco Palmu.

Ett nytt koncept på dagturerna blir Stellar Lounge, som är en business lounge för passagerare som inte behöver hytt.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]