Fotograf: Arctech Helsinki Shipyard.

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Finlands nya isbrytare levererad

Arctech Helsinki Shipyard har idag, onsdag, levererat isbrytaren Polaris till Trafikverket i Finland, som i sin tur överlät nybygget vidare till det statsägda rederiet Arctia Icebreaking.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]riet Arctia Icebreaking.

Isbrytaren Polaris är konstruerad för en livstid på 50 år som isbrytare, oljesaneringsfartyg och nödbogserare. Generatorerna i det diesel-elektriska maskineriet drivs av sammanlagt fem Wärtsilä dual fuel-motorer, av vilka två har effekten 6.000 kW vardera, två är på 4.500 kW vardera och en på 1.280 kW. Som bränsle används LNG eller lågsvavligt marindiesel.

Azipod i för och akter

Framdrift sker med två Azipod-propelleraggregat i aktern på 6.500 kW vardera och ett i fören på 6.000 kW. De två LNG-tankarnas kapacitet är 400 kubikmeter vardera.

Enligt varvet kan Polaris bryta 1,8 meter tjock is med farten 3,5 knop. Vidare uppges att Polaris är den första isbrytaren i världen med LNG-drift.

Polaris är 110 meter lång, 24,4 meter bred och har ett djupgående på 8 meter. Nybygget är klassat av Lloyd’s Register och byggt till Polar Class PC4, vilken innebär operation året runt i tjock ettårig is med inslag av gammal is.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]