[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ech Helsinki Shipyard.
Finlands ny isbrytare kostar EUR 123 miljoner, varav EU står för 24 miljoner. Trafikverket beställer en ”basic” isbrytare som inte kommer att opereras enligt det multipurpose-koncept med offshore uppdrag under den isfria delen av året som gällt för Finlands tre senaste isbrytare.
Isbrytaren har designats i samarbete mellan Aker Arctic Technology och ILS. Isbrytaren blir LNG-driven (dual-fuel). Den får även utrustning för oljesanering och nödbogsering till havs och kommer att vara i beredskap året runt för sådana uppdrag.
Konkurrensutsatt
Den nya isbryatren kommer att ägas av Trafikverket men operationen av den ska upphandlas.
– Vår målsättning är att den affärsmodell som antas för att operera den nya isbrytaren ska öka konkurrensen. De finländska isbrytningsverksamheten konkurrensutsattes redan 2004 men i praktiken har den öppnade konkurrensen varken skapat effektiva marknader eller förbättrat effektiviteten, säger Antti Vehviläinen, generaldirektör för Trafikverket.
[/flowy_subscriber_only]