Fotograf: Finferries

Kategori: Skeppsbyggnad

Finferries beställer hybridfärja

Finlands Färjetrafik har tecknat kontrakt med ett polskt varv om leverans av en eldriven vägfärja med kapacitet för 90 bilar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kapacitet för 90 bilar.

Den hybridfärja som Finlands Färjetrafik (Finferries) har beställt från varvet Crist S.A. i Gdynia kommer i första hand att använda batterier som energikälla. Batteripaket laddas med landström. Därtill har färjan som backup tre dieseldrivna generatoraggregat och kan vid behov opereras med dieselelektrisk drift.

Ersätter mindre färja

Färjan ska tas i bruk sommaren 2017 på färjeleden Pargas – Nagu i Åbolands skärgård. Nybygget blir större än de nuvarande färjorna Sterna och Falco på leden. Av de nuvarande färjorna blir en kvar på leden som andra fartyg.

– Vi vill erbjuda våra passagerare nytt tonnage som garanterar att vår verksamhet är ännu pålitligare och tryggare än tidigare. Vi har även på ett konkret sätt tagit hänsyn till miljön genom att satsa på en hybridfärja med små utsläpp, säger Mats Rosin, vd för Finlands Färjetrafik Ab.

Konkurrenskraftigt pris

Mats Rosin säger till Sjöfartstidningen att Finferries hållit på omkring ett år med detta projekt. Offerter begärdes från 20 varv och på short list fanns varv i Finland, Norge, Polen och Tyskland.

– Jag är mycket nöjd över att den långa och detaljerade processen har nått sitt mål. Crist valdes till leverantör eftersom priset var det konkurrenskraftigaste och Crist har kunnandet att leverera ett högklassigt fartyg.

Teknik från Siemens

Den teknik som ska användas på färjan levereras av Siemens.

– Siemens kan uppvisa ett utmärkt resultat av tillämpningen på den norska färjan Ampere, påpekar Mats Rosin.

Nybygget kommer att klassas så att det i framtiden även kan trafikera i andra områden och på andra rutter. Färjan blir 90 meter lång och 16 meter bred.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Robert

    Man kan ju undra när Finnferries börjar få upp ögonen för ”Bergö” färjan. Har haft minst 1 oplanerat trafikstopp per månad hela 2015.

  • Anonymous

    Här finns nu en ypperlig chans för SST att skriva en artikel om vad Färjerederiet gör när de beställer nytt tonnage. Har Färjerederiet beställt en eldriven vägfärja? Just nu har Färjerederiet minst fyra fartyg i beställning. Hur många av dem är eldrivna? När levereras de i så fall? Om inte de är eldrivna, varför inte?
    Faktum är att det vore mycket passande att göra ett reportage om den vägfärja som faktiskt byggdes för dieselelektrisk framdrivning.

    Som vanligt är Färjerederiet i framkant…

  • anonym

    Ampere i Norge ligger ofta stilla för de inte har kapacitet att ladda från land, har åkt ett flertal gånger där då hon ligger stilla och ej är laddad för drift.
    Norsk färjeskeppare

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]