Fotograf: Birka Cruises

Kategori: Passagerarsjöfart

Fin sommar för Birka

Antalet passagerare på kryssningsfartyget Birka har under perioden maj till augusti ökat med sex procent jämfört med motsvarande period i fjol.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tsvarande period i fjol.

Birka Cruises uppger att det bland annat är moderniseringen av ett däck på kryssningsfartyget Birka som ligger bakom framgångarna. Däck 5 har byggts om till ett nytt upplevelsedäck med nattklubb, lobby lounge och fler möjligheter till shopping.

Ökade marknadsandelar

I kombination med de senaste årens övriga satsningar på produktutveckling och en allmän semestertrend kan rederiet glädjas åt en sommar med ökade marknadsandelar och nytt omsättningsrekord.

– Siffrorna talar för sig själva och visar att vi utvecklas i en riktning som tilltalar människor. Omsättningen för sommarperioden maj till augusti ökade med 15 miljoner kronor jämfört med fjolåret, vilket ger Birka Cruises ett nytt omsättningsrekord. Samtidigt har marknadsandelarna ökat med 2,63 procent under sommaren. Det på en marknad med hård konkurrens, säger Satu Andersson, vd på Birka Cruises, i ett pressmeddelande.

All-time-high på webben

Under de fyra månaderna maj till augusti 2019 har totalt 247.000 gäster kryssat med Birka Cruises fartyg Birka. Förutom 21-timmars skärgårdskryssningar från Stockholm till Mariehamn erbjuder rederiet två till fyra dygns långkryssningar till olika resmål runt om Östersjön.

Birka Cruises noterar all-time-high i antalet webbokningar och besök på sajten birka.se. I juli skedde 81 procent av all försäljning via webben.

Breddad målgrupp

Rederiet uppger också att målgruppen har breddats och att resenärerna spenderar mer ombord.

– Gästerna värdesätter allt mer möjligheten att förboka sin favorithytt och sina aktiviteter vilket i kombination med volymökningen starkt bidragit till vår ökade omsättning. Genom att lägga om vårt trafikprogram har vi lyckats förlänga sommarsäsongen till att omfatta hela perioden maj till augusti. Årets nyhet Klaipeda sålde slut långt innan avresa och kryssningarna till Höga Kusten har blivit något av vårt signum under sommarmånaderna. Samtidigt bidrar både långkryssningar och andra specialkryssningar till att nya resenärer också upptäcker våra 21-timmars skärgårdskryssningar, förklarar Satu Andersson.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]