Kategori: Offshore | Specialfartyg

Fennica och Nordica mot Nordostpassagen

De finländska kombiisbrytarna Fennica och Nordica har lämnat sitt operationsområde i norra Alaska och är nu på väg västerut över Tjuktjerhavet mot Östsibiriska havet. Isbrytarna återvänder till Finland genom Nordostpassagen tillsammans med en av Rosatomflots atomisbrytare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]atomflots atomisbrytare.

– De ska möta atomisbrytaren under någon av de närmaste dagarna, men exakt var det blir har vi inte ännu slagit fast, säger Tero Vauraste, verkställande direktör för Arctia Shipping Oy, till Sjöfartstidningen.

Enligt Vauraste beror genomfartstiden genom Nordostpassagen på isförhållandena, men han räknar med att det tar ungefär ett par veckor.

– Det är en lönande lösning både ekonomiskt och tidsmässigt. Tid är pengar och vi sparar ungefär två veckor på detta sätt.

Till Alaska tog isbrytarna i våras vägen genom Panamakanalen, men redan då övervägde man att gå genom Nordostpassagen.

– Vi valde Panamakanalen eftersom vi gjorde vissa tekniska modifieringar på fartygen ännu i Seattle och Portland, berättar Vauraste.

Fennica och Nordica är för flera sommarsäsonger utchartrade till Shell Offshore för ice management i Beauforthavet och Tjuktjerhavet.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]