Kategori: Offshore | Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Fennica och Nordica på Fayard

De finländska kombiisbrytarna Fennica och Nordica är nu på Fayard i Danmark för offshore-demobilisering och mobilisering till isbrytare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]re.

– De återställs för isbrytning, vilket bland annat går ut på att akterdäcket görs i ordning för bogsering, säger Arctia Shippings vd Tero Vauraste till Sjöfartstidningen.

Isbrytarna kommer att vara i Finland i beredskap för isbrytning kring mitten av januari 2013. Vauraste uppger att returresan genom Nordostpassagen från sommarsäsongens operationsområde i Alaska gick bra och gav nya erfarenheter. De finländska isbrytarna assisterades till öppet vatten av de ryska atomisbrytarna Rossiya och Vaygach. För det mesta avancerade man i konvoj ledd av den ena atomisbrytaren. Efter följde den ena finländska isbrytaren, den andra ryska atomisbrytaren och sist den andra finländska isbrytaren. Det enda fartyg som konvojen mötte var LNG-tankern Ob River. Resan genom Nordostpassagen tog litet under åtta dygn.

– En ny erfarenhet för besättningarna var att bli assisterade i stället för att assistera. Men den största nyttan för oss var givetvis tidsbesparingen.– Isförhållandena var inte speciellt svåra och våra isbrytare skulle nog ha klarat sig utan assistans. Den här årstiden är den största utmaningen i dessa farvatten inte isens tjocklek eller andelen flerårig is utan snarare att isfälten rör sig snabbt. Vi observerade isflak och isfält som rörde sig med upp till sex knops fart.

Ombord fanns också forskare från meteorologiska institutet som bekantade sig med is- och väderförhållanden.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]