Fotograf: Pierre Adolfsson/Tommy Gardebring

Kategori: Arbetsmarknad | Regelverk | Säkerhet

Fartygsinspektörer sägs upp

Transportstyrelsen skär ner inom sjöfartsverksamheten i Göteborg. Utflaggningen av svenska fartyg den stora orsaken.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]artyg den stora orsaken.

Transportstyrelsen säger upp åtta anställda på sitt kontor i Göteborg. Sjöfartsverksamheten i Göteborg har idag 15 fartygsinspektörer. Erik Eklund är ställföreträdande sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen och säger till Sjöfartstidningen att neddragningarna är nödvändiga.

– Antalet svenskflaggade fartyg har minskat snabbare än vad vi har hunnit anpassa oss till. Därför måste vi göra ännu fler effektiviseringar inom bemanningen.

Underskott på 9 miljoner

Enligt Erik Eklund så har sjöfartstillsynen inom Sjö- och luftfartsavdelningen ett underskott på cirka 9 miljoner kronor – detta eftersom efterfrågan på inspektioner har minskat. Och den största delen av underskottet är i Göteborg. Men enligt honom så ska neddragningarna inte förändra säkerheten inom sjöfarten.

– Utgångspunkten är att det inte ska bli någon skillnad alls. Vår förhoppning är att kunna bibehålla, eller kanske på sikt till och med förbättra, den säkerhet som finns idag.

Konkurrensutsatt bransch

Effektiviseringarna inom organisationen handlar om, enligt Erik Eklund, att göra inspektionerna och tillsynerna mindre beroende av var inspektörerna finns. Idag finns de stationerade i Göteborg, Stockholm, Malmö och Norrköping.

Att utflaggningarna sker kan Transportstyrelsen inte göra så mycket åt.

– Vi vet att redarna lever i en konkurrensutsatt bransch och det måste vi respektera. Därför satsar vi nu bland annat på att bygga en organisation som är mindre känslig för förändringar på marknaden, säger Erik Eklund.

Kritik från anställda

Men nedskärningarna är något som de anställda är väldigt kritiska mot.

– Det finns ingen rimlig chans att vi kommer klara av våra åtaganden efter detta, säger Michael Johansson som är fartygsinspektör och fackligt ombud i Göteborg.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]