Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Torrlast

Ny grundstötning – sjöfylleri misstänks

I natt gick den norskägda torrlastaren Fri Wave på grund utanför Sölvesborg – både befälhavaren och styrmannen har överlämnats till polisen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erlämnats till polisen.

Klockan fyra natten till måndagen gick det Curaçaoflaggade och norskkontrollerade torrlastfartyget Fri Wave på grund utanför Sölvesborg under en segling med kalkstenslast från Dunkerque i Frankrike till Sölvesborg.

– Fartyget står på en ler- och sandbotten och har sugit sig fast. Vi håller på och lodar kring henne för att få det exakta djupet och därmed få veta vilka fartyg vi kan gå nära med. Man håller på att pumpa bunkeroljan akterut för att se om hon kan lätta lite, funkar inte det så måste man läktra oljan. Väderförutsättningarna för lossningsoperationen är gynnsamma, det blåser 7-8 meter per sekund och fartyget befinner sig i lä från fastlandet, säger Mattias Lindholm, informatör vid Kustbevakningen till Sjöfartstidningen.

Dubbelskrov

Ingen av de sex i besättningen har skadats. Kustbevakningens KBV 003 befinner sig på platsen men har inte funnit någon olja i vattnet. Fartyget har rivit upp hål i två vattenballasttankar. I anslutning till skadan finns bränsletankarna som innehåller 52 kubikmeter bunker. Ingen olja har ännu kommit ut i vattnet. Under förmiddagen kommer dykare att undersöka skrovet och botten. 

– Vi är nöjda med den tekniska undersökningen och kan konstatera att fartyget har dubbelskrov och det är liten risk för oljeutsläpp. 

Positiva utandningsprov

Kustbevakningen har utfört utandningsprov på Fri Waves befälhavare och styrman, vilka båda har testats positivt. De har förts iland och lämnats över till Blekingepolisen.

– Blekingepolisen tar mer exakta prover, om det blir utandningsprover eller blodprover vet jag inte. Man tittar efter tendenser där man kan avgöra berusningsgraden vid tidpunkten för olyckan. Detta för att man inte ska kunna skylla på så kallad eftersupning, säger Mattias Lindholm. 

Fri Wave, 3.283 dwt, byggdes 1990 och ägs av Kopervik Group.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]