Bulkfartyget Andrey Osipov med maskin black out vid Måseskär.

Fotograf: KBV

Kategori: Haveri | Torrlast

Bulkfartyg fick blackout i stormen

Klockan 23 på onsdagskvällen fick bulkfartyget Andrey Osipov, byggt 1994 och på 7.346 dödvikston, fel i huvudmaskinen väster om Tjörn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] fel i huvudmaskinen väster om Tjörn.

På platsen blåste det 20-25 meter per sekund och fartyget drev med 2,5 knop mot Makrillbådan söder om Måseskär. Besättningen försökte nödankra, men ankaret fäste inte i den hårda vinden och de 4,5 meter höga vågorna. På platsen var det 40 meter djupt. I det läget tillkallade befälhavaren bogserbåten Bison för att få hjälp in till Skagen.

Tamp i propellern

När Bison skulle koppla till haveristen fick den en tamp i den ena propellern och kunde bara arbeta med en motor. 

Carl-Gustav von Konow, räddningstjänsthandläggare hos Kustbevakningen, säger till Sjöfartstidingen att det från början handlade om en rent kommersiell bogsering, men att läget förändrades då Bison inte klarade av att hålla Andrey Osipov med bara en fungerande motor.

– Andrey Osipov drev då med ungefär 2,5 knop mot Makrillbådan söder om Måseskär och situationen började bli kritisk.  

Storm väntas

Vid ettiden på natten till torsdagen anlände Kustbevakningen till platsen och ungefär samtidigt kom bogserbåten Bess för att bistå.

– Bess lyckades koppla till haveristen och därmed kunde Bison gå in i lä och med dykare få loss tampen ur propellern. Nu ligger hon ordentligt ankrad och vi anser inte att våra nödbogserare behöver vara på plats längre. Bogserbåtarna ska ta henne till Skagen, sägs det. Vi väntar ju stormvindar till kvällen igen, så de behöver få henne in till land, säger Carl-Gustaf von Konow.

Gräl om kostnader

Bogseringen har dock fördröjts för att en häftig diskussion uppstod mellan befälhavaren och bogserbåtsbolaget. Befälhavaren anser att han bara beställt en bogsering, medan bogserbåtsbolaget anser att det handlade om en bärgning. Enligt Carl-Gustaf von Konow ska dock dispyten nu vara löst och Andrey Osipov ska bogseras in till land för reparation. 

– Vad jag förstår gick bogserbåtsbolaget med på att det var en bogsering. 

Västindien

Andrey Osipov är klassad hos Bureau Veritas och flaggad i St. Kitts & Nevis i Västindien.

Kent Arvidsson på Transportstyrelsens tillsyn, som också håller koll på haveristen och hur situationen förlöper, säger:

– Fartyget är klassat hos Bureau Veritas. Befälhavaren försöker få kontakt med dem. Vi avvaktar nu och följer vad som händer ute vid Måseskär.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]