Statistiken från Arbetsförmedlingen visar att bristen på arbetstillfällen inom sjöfartsbranschen alltjämt är lågt.

Fotograf: Grafik: Adam Bergman

Kategori: Arbetsmarknad

Färre sjöfartsjobb än sökande

Statistik från Arbetsförmedlingen visar på få jobb för matroser, fartygs- och maskinbefäl – men fullt så dåligt som siffrorna visar kanske det inte är.

– Det kanske är dåligt, men inte så dåligt som statistiken visar, säger Katarina Källman-Rexius på Arbetsförmedlingen Sjöfart.

Arbetsförmedlingen har skickat ut statistik som visar på tillgången, eller bristen, på arbetstillfällen inom knappt 200 olika yrkeskategorier.

Bland yrken som det är lätt att få jobb inom återfinns som vanligt ingenjörer och läkare. Men för att hitta fartygsjobben behöver man gå till botten av listan. De enda som har svårare än matroser att få jobb idag är journalister och fotografer – men det är ändå ett hopp uppåt för matrosyrket som de senaste fyra åren legat i den absoluta botten. Även Fartygs- och maskinbefäl ligger långt ner på listan.

Saknar ibland certifikat

Men statistiken visar inte hela sanningen menar Katarina Källman-Rexius.

– Det beror på hur lång erfarenhet man har och om man har alla certifikat på plats. Ett certifikat som ibland saknas men som är bra att ha är till exempel det för särskilda sjöfartsskyddsuppgifter.

– Har man alla certifikaten och har jobbat en längre tid är det mycket lättare att få jobb.

Men för dem som har mindre erfarenhet eller precis kommit ut i arbetslivet kan det kännas trögt i början.

– Det är en relativt hög tröskel in på sjöfartens arbetsmarknad för dem som nyss utbildat sig.

”Hård konkurrens om jobben”

En ljusning som Katarina Källman-Rexius sett den senaste tiden är att nyutexaminerade fartygsbefäl blivit anställda som matroser. Även om det inte är det yrket de utbildat sig till, tror hon att det är bra.

– Det är bättre än att inte jobba till sjöss alls. Och man får en möjlighet att visa vad man går för.

Det rådet som hon kan ge den som söker olika fartygsyrken är att vara ihärdig.

– Det är hård konkurrens om jobben. Många rederier lägger inte heller ut jobben hos oss på Arbetsförmedlingen, så man måste söka direkt hos rederierna för att hitta jobben.

Kommentarer

  • Anonym

    jag tycker att det är åt helvete att befälen tar våra jobb,har hört och vet att erfaret befäl har taget matros jobb.har själv jobbat över 40år till sjöss,och jobbar fortfarande.

  • Anonym

    Först flaggar redarna ut nära nog allt som finns, sedan försöker man lura in ungdomar att söka de få jobb som finns kvar, för att få konkurrens om varje jobb, och därmed lägre löner. Skämmes, ta mig fan!

  • Raymond Lindqvist

    Finns där inga motormen och reparatörer till sjöss längre ?

  • båsen, 40 år till sjöss.

    förjävligt att nyblivna sjöbefäl tar erfarna matrosjobb. Vad har dom för kunnande jämfört med en erfaren matros. Har själv varit med om situationen som erfaren bås med många års erfarenhet. Dom var då inte alltför motiverade att plocka kätting mm mm så man satte dom på vakt och det var ju det dom ville. Något för seko sjö att jobba för, men det är väl en för stor sak att utreda för dom.

    • Sven

      varfør skulle facket bry sig?

  • Anonym

    Ja, det är en trist utveckling. Snart kommer väl tonnageskatteutredningen om de håller vad de lovat den här gången?! Enligt de nya ministrarna på finans och infrastruktur uttalanden på sistone om inga pengar kvar i statens kassa, pengar behövs till skola, vård omsorg och flyktingmottagande etc, Ja, då lär det inte bli nåt med tonnageskatten heller.De kommer att säga att redarna skall väl ochså göra rätt för sig. Men vilka redare då? Alla som ännu finns kvar under svensk flagg kommer ju att dra iväg de också. Då är det definitivt slut med jobb för svensk sjöfolk i svenskflaggade fartyg. En epok går i graven helt enkelt.

  • Sedde

    Eller som en självklarhet: Lägg ner en sjöbefälsskola!! Helst igår!!

  • Anonym

    Båsen skall dom vara motiverad också! Ja det är nya tider utan tvekan. Till sjöss gör man vad man blir tillsagd dvs följer order. Det är inte ok, men ok en då om dom tar livet av sig själv men det är sällan bar en blir skadad när erfarenhet sviktar. Lastning och lossning är en potentiel farlig arbetsplats ombord i vilket fartyg som helst bara på olika sätt. Ja det var en härlig tid när man inte viste mycket…mer en att nästa hamn var kul som fan i Sydamerica..

    • båsen

      Du svarar ju själv på min kommentar. Ska man ha oerfaret manskap på lastdäck, nä, som bås och ansvarig sätter man dom på vakt så slipper man eventuella olyckor.

  • anonym

    Dra ner pa utbildningsplatserna,

  • Anonym

    hej,säger en gång till,ta bort tapparna,omg,så finns det lite fler jobb,samt vi i maskin då,ukrainare som får jobben,bort ,,och skär ner på praktikanterna,låt dom börja som jungmän o elever,jag har alla papper i ordning,,men inget job för det,samt lång sjötid,kan ngn säga,el måste man vara 20 år o så,,hälsningar fr maskin.

  • Nyutexaminerad andremaskinist som jobbar iland

    Skräll…. I fyra år har jag fått höra att det skriks efter oss både till sjöss och iland, och sedan får man ändå inte jobb efter examen. Skolorna behöver få upp ögonen. Hur som helst, vad säger y-axeln i diagrammet?

    • Adam Bergman

      Hallå. Y-axeln är en siffra som visar på hur stor efterfrågan det är på arbetakratft. Ju lägre desto sämre. Till exempel läkare och ingenjör ligger runt 4-5.

  • Egon Svensson " the sailor"

    Slutsats. Utbilda er inte till Sjoman, journalist eller fotgraf.
    Det kommer inte att oka behovet av denna grupp i framtiden heller.
    Folk fran laglone lander har och vill i framtiden bemanna alla fartyg.
    Dessutom kommer fartyg att segla utan bemanning om 10-20 ar.

  • Olle Olsson

    Hur ser det ut för Elingenjörer,finns det jobb??

    • Adam Bergman

      Hej Olle,
      Jag tog inte med elingenjörer i den här artikeln eftersom Arbetsförmedlingen inte ser de som ett rent sjöfartsyrke utan rapporterar de som en enda grupp – oavsett om arbetet sker till sjöss eller på land. Men enligt Yrkeskompassen verkar utsikterna goda om det är det jobbet du satsar på: http://bit.ly/1Cr8QKY

      Så lycka till!

  • Anonym

    Väldig få fartyg har el ingenjör ombord. Man kan fråga sig varför. Sjöingenjör är inte alls samma som SJÖ el ingenjör. Att jag skrev SJÖ beror på att gemene man på landbacken inte fattar vad man har att göra med på ett fartyg. Det bara är så och ansvaret för att det allvarliga inte fram går fören haveriet blir ett faktum. T.ex hur många människor kan bygga ihop sin egna privata dator? av färdiga komponenter alltså. Sedan att fel söka utan modern utrustning som är i högsta grad helt avgörande. Om nu kunskapen finns. För att bara bytta delar utan faktisk på detalj nivå veta fakta. Personal med sådan kunskap kräver sådan lön… så dom kan man inte ha ombord. Men oftast har inte personalen ombord inte tillgång med rätt system nivå. Tillverkarna ger inte ut den behörigheten att logga in i deras system. bara detta faktum ur en säkerhets perspektiv i sig är ett allvarlig problem med dagens och morgon dagens CAM BUS och andra digitala huvud system.
    Och tro inte att tillverkarna är fel fria! Dom är i högsta grad ansvariga.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.