[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]å upp till fem procent.
– De flesta internationella fartygsoperatörer är verksamma i de värsta sjöfartsmarknaderna i mannaminne eftersom det finns allt för många fartyg som jagar allt för få laster, säger organisationens generalsekreterare Peter Hinchliffe.
– Det här är inte rätt tid för SCA att höja avgifterna, höjningar som för en del trader ser ut att bli dramatiska, säger Hinchliffe som menar att många rederier inte kommer att kunna föra kostnadsökningen vidare till kunderna.
Minskad turism och landets övriga ekonomiska problem har inneburit att Suez-kanalen drar in mest utrikes intäkter till Egypten.
ICS varnar för att avgiftsökningen kommer att bli ytterligare ett argument för rederier att undvika kanalen och ta vägen runt Godahoppsudden i stället, utöver pirathotet och oroligheterna i Egypten som har lett till en oro för om myndigheterna kan garantera säkerheten längs Suezkanalen.
17.225 fartygspassager genomfördes förra året. Av dessa var 500 under dansk flagg, 318 under norsk, 33 under svensk samt åtta under finsk flagg.
[/flowy_subscriber_only]