Färjan Aurora, en av fem färjor på linjen mellan Helsingborg och Helsingör.

Fotograf: Wikimedia Commons/Fanny Schertzer

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart | RoRo

HH-färjorna sålda till fondbolag

Scandlines och Stena har sålt färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör. Den nya ägaren tar över verksamheten den 1 februari.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]samheten den 1 februari.

Det är fondförvaltaren First State som ägs av Commonwealth Bank of Australia, som tar över färjetrafiken över Öresund. Den nya ägaren ska driva verksamheten under namnet Scandlines Helsingborg-Helsingör.

Beroende av personalen

I försäljningsavtalet ingår alla de fem färjorna samt hela personalstyrkan på 550 personer. Samtliga erbjuds att fortsätta på sina nuvarande poster med de villkor de har idag.

Scandlines kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen säger att de hoppas att alla tackar ja.

– Om alla stannar får First State den färjekompetens som de behöver i verksamheten.

Köparen kan enligt uppgift mycket om infrastruktur medan sjöfart är en ny verksamhet. Att personalen stannar är alltså viktigt för den fortsatta driften.

Fortsatt samarbete

Scandlines ska dessutom ha ett fortsatt nära samarbete med de nya ägaren och både marknadsföra och sälja resorna. 

Men varför överhuvudtaget sälja, har samarbetet mellan Stena och Scandlines gnisslat?

Det förnekar Stenas kommunikationschef Erik Lewenhaupt och framhåller att Stena under en längre tid varit villigt att sälja, men lämnat arbetet att hitta en eventuell köpare åt Scandlines.

Tuff konkurrens

– I slutet av sommaren blev vi kontaktade av First State som gav ett intressant bud. Det var alltså aldrig någon budprocess.

Han tillägger att konkurrensen är hård i Öresund och att volymerna minskade när bron öppnades.

Enligt Stenas statistik var antalet passagerare 2013 tre procent lägre än 2012. Bilarna minskade med två procent under samma period, medan lasten ökade med fem procent.

– Scandlines Öresund har ungefär samma siffror, säger Erik Lewenhaupt.

Svensk flagg viktigt

De minskade volymerna har åtföljts av besparingskrav.

Arbetet ombord på färjorna är tufft. Seko Sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark vet för han har själv arbetat ombord på dem.

– Överfarterna är korta vilket gör arbetet stressig. Och personalstyrkan har bantats.

Han är lite förvånad över att ingen av de anställda kontaktat facket ännu.

– Men oavsett det ska vi jobba stenhårt för att Aurora, den enda svenskflaggade färjan, ska fortsätta segla svenskt, säger Mikael Lindmark.

Batteridrift

Stena och Scandlines har ganska långt gångna planer på att konvertera de fem färjorna mellan Helsingborg och Helsingör till batteridrift.

Stenas Erik Lewenhaupt säger att de arbetat vidare med projektet vid sidan av diskussionerna med First State.

– Vi är på god väg med tekniken och First State har sagt at de är intresserade av att genomföra konverteringen. Vi hoppas att de driver det projektet vidare.  Då har vi den första batteridrivna färjan inom ett år.

Om det sker är Tyco Brahe först ut att konverteras.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]