Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Kollision på Göta älv

Ett tekniskt fel gjorde att färjan Älvsnabben på söndagen tappade styrförmågan och kolliderade med en Stena Line-färja. Ingen person skadades vid kollisionen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kadades vid kollisionen.

Nio passagerare och tre besättningsmän befann sig ombord på Älvsnabben 5 när den strax före klockan 11 på söndagsförmiddagen plötsligt fick stopp mitt ute på Göta älv i Göteborgs hamn. Trots att besättningen fick igång motorn igen hade man av okänd anledning tappat styrförmågan och körde kort därefter in i Stena Germanica som låg förtöjd vid kaj. 

– Vi håller på och utreder exakt vad som hänt, och jag har egentligen inga kommentarer till det hela innan vår utredning är klar. Det enda jag i nuläget kan säga är att det var ett förmodat tekniskt fel som orsakade kollisionen och att vi är glada att ingen person kom till skada, säger Styrsöbolagets vd Bertil Pevantus till Sjöfartstidningen. 

Lättare plåtskada

Enligt Bertil Pevantus blev det inga större skador på vare sig Stena-båten eller Älvsnabben-färjan, som vid tillfället var på väg från Klippan till Eriksberg och efter incidenten bogserades till Styrsöbolagets färjeläge. 

– Det blev en liten plåtskada på vår färja i form av en liten intryckning i ena hörnet. Vi ska nu låta ett varv titta på skadan, och antingen får de hjälpa oss att trycka till plåtskadan eller så är det möjligt att vi kan ordna det själva. 

Trafiken inställd

De nio passagerarna fick vänta en dryg halvtimme innan de kunde evakueras i land med hjälp av ett assisterande fartyg. Under tiden som räddningsinsatsen pågick ställdes båtttrafiken mellan Klippan och Lilla Bommen in, men strax efter lunchtid hade Styrsöbolaget ersatt den havererade färjan med en ny.

– Vi har en såpass stor kapacitet att en sån här händelse inte påverkar trafiken, inte heller när sommartidtabellen nu snart upphör och turtätheten ökar, säger Styrsöbolagets vd Bertil Pevantus, som förklarar att man mycket sällan drabbas av incidenter av det här slaget. 

– Precis som på våra bilvägar kan det ju hända saker ibland i form av skador på motorer eller annan utrustning, men sett i relation till hur mycket vi kör så måste jag ända säga att vi – peppar, peppar – är väldigt förskonade från sådana här incidenter. Det rör sig om någon promille i förhållande till trafiken i dess helhet.  

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]