Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Färjetrafiken viktig för Sverige

Bil- och passagerarfärjorna bidrar i allra högsta grad till att turismen i Sverige ökar som den gör, det framgår av Passagerarrederiernas årliga rapport.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]riernas årliga rapport.

Passagerarrederierna, som är en förening för rederier som är verksamma med turism inom, till eller från Sverige, understryker i sin senaste rapport att färjetrafiken spelar en mycket viktig roll för svensk turism.

– Lika många väljer att resa med färja som med flyg till och från Sverige. Siffror som bara stärker oss i övertygelsen att vi spelar en oerhört viktig roll för svensk turism, säger Jari Virtanen, ordförande i Passagerarrederierna.

Oförändrat antal

Under fjolåret reste sammanlagt 27,6 miljoner passagerare med bil- och passagerarfärjor till eller från Sverige samt inom Sverige. Volymen är ungefär densamma som 2013.

De omkring 35 miljoner passagerare som mindre färjor och passagerarfartyg inom kollektiv-, väg-, färje- och turisttrafik transporterade i Sverige, behandlas inte i denna rapport.

Ohotad etta

Det största antalet passagerare noterades i färjetrafiken på Danmark, 10,4 miljoner, vilket innebar en marginell minskning jämfört med 2013. Färjetrafiken på Danmark har mestadels befunnit sig i en nedåtgående spiral sedan Öresundsbron öppnade år 2000.

På sträckor som påverkas mindre av Öresundsbron går Danmarkstrafiken starkare. Bäst under fjolåret gick det på linjen Göteborg–Frederikshavn, som ökade med sex procent.

Passagerarrederierna skriver i sin rapport att det är svårt att sia om hur framtiden ser ut för Danmarkstrafiken. Person- och lastbilstrafiken på Öresundsbron ökar och dessutom har Danmark fortfarande en hög arbetslöshet – något som med största säkerhet uppges påverka danskarnas res- och semestervanor.

Finland tvåa

Antalet passagerare i färjetrafiken på Finland kommer på andra plats med 8,7 miljoner, vilket är cirka två procent färre än 2013. Passagerarrederierna uppger att trafiken är stabil, men att tendensen har varit något vikande de senaste åren. Primära skäl till detta är att intresset för färjeresande till Baltikum, i viss mån från Sverige men i högre utsträckning från Finland, konkurrerar med linjerna mellan Sverige och Finland. Vidare ökar konkurrensen från lågprisflyg.

Konkurrens från flyget 

De övriga destinationerna för svensk färjetrafik har betydligt mindre volymer. Tyskland försvarar fortfarande sin tredje plats med två miljoner passagerare, en nedgång med drygt fem procent. I rapporten framgår att flygsatsningarna på Tysklandslinjer har varit stora sedan 2007. Medan antalet passagerare i luften har ökat med 20 procent, har det minskat till sjöss med närmare 20 procent. Men färjetrafiken står sig i konkurrensen, även om den minskade lite i fjol, uppger Passagerarrederierna.

Polen och Norge ökar

Däremot har färjetrafiken på Polen ökat med 14 procent. I fjol var Polen den marknad som ökade mest och antalet passagerare uppgick till närmare 1,3 miljoner. Det är de polska resenärerna som ökar mest, vilket delvis beror på att realinkomsterna i Polen stigit för flera grupper.

För färjetrafiken på Norge innebar ökad kapacitet på linjen Strömstad–Sandefjord ett lyft. Sedan sommaren 2014 opererar två rederier trafik på leden. I fjol reste 1,1 miljoner passagerare på linjen, vilket är nästan åtta procent fler än året innan.

Baltikum upp och ner

Även färjetrafiken mellan Sverige och Estland uppvisar tillväxt. I fjol reste drygt en miljon passagerare till och från Estland, tre procent fler än året innan

Trafiken på Lettland har som väntat gått ned på grund av att Tallink övergick från trafik med två till ett fartyg mellan Stockholm och Riga. Antalet passagerare var 787.000.

I ropax-trafiken på Litauen ökade antalet passagerare med närmare tio procent till 148.000.

Tillväxtmarknad

Passagerarrederierna beskriver Ryssland som en spännande tillväxtmarknad. St Peter Line har sedan 2011 opererat färjetrafik mellan Stockholm och St Petersburg – med anlöp även i Tallinn och Helsingfors. Linjen uppges stadigt ha vuxit i popularitet och förra året reste ungefär 150.000 personer mellan Stockholm och St Petersburg. Vidare uppges att det är svårt att sia om framtiden eftersom till exempel krisen i Ukraina påverkar resebeteenden både i Ryssland och Skandinavien.

Frakten ökar

Frakten på färjorna fortsatte att öka under 2014 och ligger nu enligt Passagerarrederierna på den högsta nivån sedan den globala konjunkturnedgången 2008. Totalt transporterades 2,4 miljoner lastfordon på färjorna, en ökning med tre procent jämfört med 2013. Polen och Danmark stod för de största absoluta ökningarna, Norge för den största ökningen i relativa tal. Fraktvolymerna påTyskland minskade mest, både i relativa och absoluta tal.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]