Här ska Värtahamnens nya pir byggas ut på ett påldäck.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Fortsatt färjetrafik trots hamnbyggnation

Stockholms stads äldsta färjehamn, Värtahamnen, ska genomgå en total ansikslyftning under de närmaste åren. Vid Tallink Silja fortsätter trafiken normalt även under byggnationen.

Ombyggnaden av Värtahamnen pågår för fullt. Det första symboliska spadtaget togs den 19 juni 2013. Under hösten har det gamla Seawind-färjeläget rivits. Vidare har bottenleran stabiliserats där fyllning ska ske. På en yta av 10.000 kvadratmeter har den befintliga pirens yta sänkts med fyra till fem meter.

Arbetet med rörpålar och betongelement inleddes i december och beräknas pågå i ett år. Till piren behövs 1.000 rörpålar av stål som har tillverkats i Turkiet och som vibreras ner i botten. De fraktas sedan till Stockholm på pråmar. I Polen tillverkas betongelement som placeras på pålarna för att bilda markytan i den nya hamnen. Totalt byggs hamnen ut med 65.000 kvadratmeter påldäck och 20.000 kvadratmeter fylld yta. 

Trafiken löper

Den användare som påverkas mest av arbetena är Tallink Silja. Janis Pavuls, kommunikationschef på Tallink Silja AB i Stockholm, medger att det är en utmaning att få färjetrafiken att flyta normalt och tryggt på något som egentligen är en stor byggplats.

– Det är stadens och hamnens projekt men vi blir ju helt logiskt en del av detta. Det är förstås besvärligt just nu samtidigt som trafiken flödar ändå. Men den miljö som folk just nu kommer till utgör inte den mest attraktiva synen.

– Men den kommer att bli, detta blir mer som inne i stan, inflikar Johanna Wedin, kommunikatör på Tallink Silja AB.

– Under processen så känner vi inte något tapp på grund av det här eftersom logistiken fungerar. Vi har avtal med både hamnen och staden om att vår verksamhet ska kunna fortgå ostört, säger Janis Pavuls vidare till Sjöfartstidningen.

”Superbra visioner”

Han förväntar sig emellertid mycket av den totala ombyggnaden, som han anser att kommer att ge hela hamnen ett lyft. Bland annat kommer en ny spårvagnsförbindelse, Spårväg City, att få en station i direkt anslutning till passagerarterminalen.

– De visioner som både Stockhoms Hamnar och Stockholms stad har presenterat är superbra. Vi kommer att få en ny terminalbyggnad och ny pir. Det ska sprängas tunnlar under huset för att komma upp på den nya Norra länken. Det är ett stort projekt, men sedan när det är klart inom ett antal år då blir detta som en ny stadsdel. Då kommer även de lokala kommunikationerna att knytas ihop. Bebyggelsen blir mycket mer attraktiv och terminalen kommer att kännas 2000-tal.

Samlad verksamhet

I slutändan kommer även Tallinks Rigatrafik att flyttas till Värtan. Tills vidare använder den terminalen i Frihamnen.

– Det blir mer samlad verksamhet här och det ser vi fram emot. Vi är ju väldigt mycket Värtahamnen, det är faktiskt vi som fyller Värtahamnen med en rejäl funktion. Våra kunder kommer att få en helt annan upplevelse, förklarar Janis Pavuls.

– En sak som kommer att underlätta rejält är tunneln till Norra länken. När man åker av båtarna kan man slussas direkt ut till norra länken. Det kommer att bli ett annat flöde, inte minst för frakten. Även uppställningen inför avresa ska fungera mycket bättre.

Attraktiv mark

Orsaken till att Värtahamnen byggs om är att Stockholms stad behöver mark för nya stadskvarter. Hamnverksamheten flyttas därför längre ut och staden får ta över stora delar av den yta som hamnen förvaltar idag.

Den nya Värtahamnen får fem kajlägen av vilka det längsta är 270 meter. Intill ett av kajlägena finns det järnvägsspår för ombordlastning av järnvägsvagnar och omlastning av gods.

Tre av kajlägena har passagerargångar till terminalen. Passagerarterminalen blir på 16.000 kvadratmeter, fördelat på fyra våningar. Byggnaden inrymmer även kontor. På taket blir det en utsiktsplats över hamninloppet som blir tillgängligt för allmänheten.  

 

Kommentarer

  • Anonym

    konstig text.
    citat ”Till piren behövs 1.000 rörpålar av stål som har tillverkats i Turkiet och som vibreras ner i botten. De fraktas sedan till Stockholm på pråmar ”
    slutcitat .
    Har rören fraktats från Turkiet till Stockholm på pråmar? Varför?
    verkar inte logiskt i mina öron.
    Undrar om artikelförfattaren vet vad han skriver om.

    Peter Zoné, Örbyhus

    • Pär-Henrik Sjöström

      Hej och tack för din kommentar. Uppgiften kommer från Stockholms Hamnar som skriver följande i ett pressmeddelande från den 5/12: ”I Turkiet tillverkas 1000 rör-pålar av stål som ska vibreras ner i botten. De har en diameter på mellan 80 och 120 centimeter. De fraktas sedan till Stockholm på pråmar och första lasten har redan lossats i Frihamnen.”

  • Lennart Svensson

    TTS Port Equipment i Göteborg kommer att leverera 650 m passagerargångar till Värtahamnen

  • kalmarbo

    Kalmar Hamn avstår mark till högskola och universitet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.