Silja Symphony ligger fortsatt upplagd i Stockholm. Det är osäkert när det kan bli en återstart av trafiken mellan Stockholm och Helsingfors.

Fotograf: Patrik Lejnell

Kategori: Passagerarsjöfart

Färjetrafik återstartas – men inte i Sverige

Allteftersom reserestriktionerna förändras börjar färjerederierna att dra igång sina linjer igen. Det sker med begränsad kapacitet för passagerare och med många nya rutiner ombord. Men Sverige står fortsatt utanför.
De första stegen mot att öppna upp färjesjöfarten efter coronakrisen har börjat tas i norra Europa, bland annat genom beskedet i förra veckan att turistresor tillåts mellan Norge och Danmark och att Estland öppnat upp för turister från och med den 1 juni.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nför.”} /–>

De första stegen mot att öppna upp färjesjöfarten efter coronakrisen har börjat tas i norra Europa, bland annat genom beskedet i förra veckan att turistresor tillåts mellan Norge och Danmark och att Estland öppnat upp för turister från och med den 1 juni.

För norska Color Line har det inneburit att passagerare är välkomna ombord igen på färjorna till Danmark från och med 15 juni. Även Fjord Line kommer att återstarta sin trafik från den 16 juni. Dessutom kommer Color Line att starta igång sina kryssningsfärjor Color Fantasy och Color Magic mellan Oslo och Kiel från den 17 juni, men initialt utan möjlighet för gästerna att gå i land i Tyskland.

Sverige fortsatt utanför

Victoria I.

På Östersjön har Estland gett grönt ljus för rederierna att ta passagerare från Schengenländerna, men med undantag för resenärer från Sverige, Italien och Spanien – länder med en stor andel coronasmittade. Det har gjort att Viking Line satt in färjan Viking XPRS mellan Helsingfors och Tallinn från och med den 1 juni samtidigt som Tallink Silja kommer att arrangera kryssningar mellan Helsingfors och Tallinn med start 7 juni med Victoria I som tidigare trafikerat mellan Stockholm och Tallinn, samt med Silja Europa från 12 juni.

Men någon ren passagerartrafik till Sverige är inte aktuell ännu från vare sig från Finland, Estland eller Lettland. Det gör exempelvis att Tallink Siljas båda kryssningsfärjor Silja Symphony och Silja Serenade fortsatt ligger stilla i Stockholm respektive Helsingfors.

– Det är de finska myndigheterna som styr där, vi kan bara trycka på knappen och köra, säger Hans Friberg, operativ chef på Tallink Silja AB.

Även Viking Line är redo

Samma sak är det för Viking Line.

– Vi kan starta upp trafiken ganska snabbt. Men det ser inte så ljust ut, Sverige är vårt stora dilemma just nu eftersom svenskar rekommenderas att inte resa så det ser inte ljust ut för linjen mellan Stockholm och Helsingfors, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationschef på Viking Line.

Svenskar rekommenderas att inte resa så det ser inte ljust ut för linjen mellan Stockholm och Helsingfors.

Johanna Boijer-Svahnström, informationschef på Viking Line.

I förra veckan öppnade Mariehamns hamn på Åland, vilket gjort det möjligt för både Viking Line och Tallink Silja att köra passagerartrafik dit. Bland annat beslutade Tallink Silja att sätta in Baltic Queen mellan Mariehamn och Tallinn med en avgång per vecka från den 19 juni.

Men för Viking Line är inte kryssningar till Åland tillräckligt.

– Vi tror att Åland kan bli en populär destination, men det räcker inte för oss som har Sverige som näst största marknad. Det är tungt för oss som har så många ägg i korgen mellan Finland och Sverige, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Tittar på alternativ för Cinderella

Däremot hoppas de kunna hitta någon lösning för kryssningsfärjan Cinderella som under förra veckan bytte uppläggningshamn från Mariehamn till Södertälje. 

– Om man skulle börja tillåta mer resande inrikes i Sverige skulle vi kunna göra något med Cinderella och då bara tillåta resor med svenskar ombord. Det är en förhoppning vi har, säger hon.

Noga med säkerheten

För att garantera att den passagerartrafik som ändå körs sker på ett säkert sätt, har både Tallink Silja och Viking Line vidtagit en rad åtgärder ombord på sina fartyg.

– Vi tar inte full kapacitet, vi har några hundra per avgång och är jättenoga med säkerheten exempelvis där det serveras mat och att alla håller avstånden, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Vi gör precis som på krogarna i land och ser till så det finns tomma platser vid borden.

Hans Friberg, operativ chef på Tallink Silja.

Samma sak är det på Tallink Siljas fartyg.

– Vi ser till så att de sociala avstånden verkligen kan hållas. Vi gör precis som på krogarna i land och ser till så det finns tomma plaster vid borden. Vi har satt upp extra handfat och stationer med handsprit och samma sak är det i hamnarna och terminalerna, säger Hans Friberg.

Hans Friberg menar att färjesjöfarten som transportslag har stora fördelar i det rådande läget eftersom människor inte behöver trängas på samma sätt som exempelvis på ett flygplan eller på ett tåg.

– Vi kan skapa den sociala distansen ombord. Färjor är ett väldigt bra sätt att transportera människor på, säger han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]