Färjerederiet har inlett en upphandling av fyra nya vägfärjor till Stockholms skärgård.

Fotograf: Färjerederiet

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Färjerederiet upphandlar fyra nya vägfärjor

Trafikverket Färjerederiet har inlett en upphandling av fyra nya eldrivna vägfärjor till två leder i Stockholms skärgård.
Det är till de båda lederna Ljusteröleden och Vaxholmsleden som Färjerederiet just nu har inlett en upphandling av fyra nya och innovativa vägfärjor. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]olms skärgård.”} /–>

Det är till de båda lederna Ljusteröleden och Vaxholmsleden som Färjerederiet just nu har inlett en upphandling av fyra nya och innovativa vägfärjor. 

– Det här är den största investering som Färjerederiet någonsin gjort och är ett stort steg både för klimatet och i teknikutveckling för säkrare sjöfart, säger Erik Froste, rederichef, i ett pressmeddelande.

Elfärjor med redundans

Satsningen är en del av rederiets Vision 45 som syftar till att alla rederiets färjor ska vara klimatneutrala till år 2045. De nya färjorna ska i första hand gå på el, men kommer att ha backup i form av vanliga motorer som kan gå på HVO eller diesel.

– Det är jättespännande. De kommer att ha en lite snyggare passagerargång på sidan och lite mjukare design än de här mer klassiska. Men självklart kommer de att vara gula, säger Erik Froste, till Sjöfartstidningen.

  • Bryggan. Bild: Färjerederiet
  • Bryggan. Bild: Färjerederiet
  • Passagerargång. Bild: Färjerederiet
  • Exteriör. Bild: Färjerederiet

Plats för 60 bilar

Den första färjan kommer att levereras kring årsskiftet 2022/23, sedan kommer de andra att levereras med ungefär ett års mellanrum. De kommer att ha plats för 60 bilar och kommer förutom batteritekniken även att vara utrustade med automooring.

– Det är en stor investering, men vi måste göra det. Generellt i dag ligger mellan 15 till 25 procent av vår totala energiförbrukning när vi lastar och lossar och trycker mot kajen. Ska vi då ladda med ström skulle vi behöva ladda 25 procent extra bara för det, säger Erik Froste.

Kan köras med ett knapptryck

Den nya tekniken gör att det bara kommer att behövas en knapptryckning för att färjorna ska korsa farleden. Vid avgång startar fartyget själv, lossar förtöjningarna och lämnar färjeläget. Under färden övervakar systemen trafik och annat som kan vara i vägen. Även vid ankomst förtöjer fartyget själv och laddar batterierna från landström. Laddningen får bara ta den tid som lossning och lastning pågår, cirka fyra minuter.

– Tekniken fungerar som ett stöd för personalen. Det tekniska systemet höjer säkerheten och gör det datorer gör bäst – lär sig att upprepa samma handlingsmönster. På så sätt hittas den mest miljövänliga körningen, förklarar Erik Froste.

Upphandlingen pågår till den 19 mars 2021. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]