Fotograf: Stefan Bratt/Trafikverket

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Färjerederiet planerar nybyggen

Färjerederiet ska bygga fler fartyg och har gått ut med en anbudsförfrågan på en färja av motsvarande storlek som Saturnus.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]de storlek som Saturnus.

Saturnus, som 2014 inledde trafik på Gullmarsleden mellan Uddevalla och Lysekil, är Sveriges hittills största vägfärja. Trafikverkets färjerederi kommer inom kort att beställa ett nybygge i samma storlekslass. Dessutom ingår option på ett fartyg till i samma storlek i förfrågan.

Mitten av februari 

Det är meningen att bygget ska starta i år. Den 15 februari är sista dagen för varven att lämna in sina offerter och därefter fattar Trafikverket beslut om vilket varv som får bygga den nya färjan.

– Vi har tagit tillvara erfarenheter från vårt förra storbygge, vägfärjan Saturnus. Det betyder att vi fortsätter att utveckla och förfina tekniken för denna typ av fartyg, säger Fredrik Almlöv, chef för teknik och miljö i Färjerederiet.

Låg bränsleförbrukning

Den nya vägfärjan blir 100 meter lång och 18 meter bred med en lastkapacitet på upp till 600 ton. På bildäck kan man lasta 80 bilar och passagerarkapaciteten blir 297. Maxfart blir 11 knop och Färjerederiet uppger att skrovet är utformat så att bränsleförbrukning och utsläpp hålls på en låg nivå. Färjan bemannas av två personer.

– Det är glädjande att vi nu kan starta processen med att ytterligare förstärka Färjerederiets flotta. Genom att anbudsinfordran innehåller option på ytterligare ett nybygge i samma storlek, ser vi nu att rederiets behov av ökad kapacitet kan fullföljas steg för steg, säger rederichef Anders Werner.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Svante Hellberg

    Vet man var de är tänkta att sysselsättas?

    • Anonymous

      Skulle inte förvåna mig om Hönöleden är en kandidat…

  • Sive Nilsson

    Fleetmanagement råder, men Hönö kan vara en bra gissning

  • Tor-Anders Arby

    Förhoppningsvis ; Svanesundsleden !

    • Christian Arby

      Hönö eller Svanesundsleden går lika bra för mig 🙂

  • Andreas

    Märkligt att man inte börjar utveckla hybridteknik likt Norge gör på sina statliga färjor?

    • Anonymous

      Det är Färjerederiet vi pratar om. Med andra ord ett statligt bolag.
      De försökte dock en gång. Då med Elektra, men eftersom de inte köpte ett komplett fungerande system utan ville ”spara pengar” så köpte de ett hopkok av komponenter och försökte bygga det hela i egen regi.
      Hur det gick?
      Hehe, Elektra fick efter en tid allt utrivet och sedan satte de in sitt konventionella system!

  • Chiefen

    Option på flera syster fartyg ingår alltid vid varvs affärer eller?

    • Anonymous

      Inte om man bara vill ha/behöver/har råd med en!

  • Anonymous

    Vad blir det för maskiner och bränsle? Tänk på framtida miljö!

  • Anonymous

    Smart att bygga färjor först och landarrangemang efter….

  • Anonymous

    Faktum är att den tredje största leden, Vaxholmsleden, har stora problem i rusningstid. Framförallt under sommarhalvåret. Samt att där är tonnaget slutkört. Det är också den leden med flest gående och för dessa är det mycket undermåligt. Det var bra när Waxholmen körde på leden, men flytten till Ekerö var en stor besvikelse för de gående.

    Gissningsvis, behövs det en planetfärja av Pluto’s storlek som huvudfärja till Vaxholsmleden.

  • Anonymous

    Färjerederiets experiment med Elektra tror jag vore en mycket intressant historia att få läsa om. Kanske något för journalisterna på SST att sätta tänderna i?

  • Anonymous

    Journalisterna kan sätta tänderna i vad som helst Färjerederiet gjort eller ska göra!!!! Allt är som en dokusåpa!!!! Smaskens….

  • Anonymous

    Frågan är ur mkt längre transportstyrelsen kan tillåta de urgamla samrådshandlingar som gäller bemanningskraven för färjerederiets fartyg, ( 2 man på en färja som tar nästan 300 passagerare, tala om konkurrens fördelar och brist på säkerhet som detta medför om olyckan skulle vara framme, det har gått bra hittills men som allt annat är det en tidsfråga. Låg utbildning, hemmagjorda kurser, och absolut minimibemanning som avser transport av tom färja är något som kännetecknar färjerederiets syn på säkerhet.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]