Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Miljö | Specialfartyg

Färjerederiet bygger batterifärja

Trafikverket Färjerederiet utökar sin flotta med Sveriges första frigående vägfärja med batteridrift. Färjan börjar byggas i år och ska vara i trafik 2019.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s i år och ska vara i trafik 2019.

Trafikverket Färjerederiet följer nu exemplen från bland annat Norge och Finland och investerar i frigående vägfärja som drivs med batterier. Enligt rederiet själva är det ytterligare ett steg i att minska rederiets fossilberoende och bidra till en hållbar utveckling inom sjöfartsområdet.

– Beslutet att bygga den nya batterifärjan är en följd av våra satsningar på långsiktig hållbarhet. Den tekniska utvecklingen går allt snabbare och det gynnar de höga krav vi ställer. Batterierna har blivit lättare och smidigare och andra miljöanpassade bränslealternativ kan också komma ifråga vid hybriddrift, säger Anders Werner, chef för Färjerederiet.

I trafik 2019

Den nya färjan blir 100 meter lång och 18 meter bred. Den byggs för en last på 600 ton och kommer ha plats för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfarten blir 11 knop. Färjan börjar byggas redan i år och går allt enligt plan ska den sättas i trafik under 2019.

Rederiet hade sedan tidigare en option på en dieseldriven färja och gjorde därför bara en tilläggsbeställning på eldrift för omkring 25 miljoner kronor, enligt tidningen NyTeknik. Totalt väntas färjan kosta omkring 120 miljoner kronor.

Laddar på tio minuter

Enligt tidningen blir den sammanlagda kapaciteten på batteripaketet cirka 800 kWh och det kommer väga omkring 12 ton. Elmotorn får en effekt kring 960 kW.

Vart färjan ska gå är ännu inte beslutat, men troligtvis blir det Gullmarsleden, enligt Anders Werner. Med den batterikapaciteten innebär det att färjan skulle klara en resa tur och retur innan den behöver göra ett uppehåll på cirka tio minuter för att laddas fullt.

Flera miljösatsningar

Sedan tidigare har rederiet också utvecklat en speciell teknik för eldrift av linfärjor. Systemet har införts på fem olika färjeleder i landet, senast på Stegeborgsleden i Östergötland. De testar också att använda miljöbränslet HVO – ett syntetiskt framställt miljöbränsle – på den största av Färjerederiets linjer, Hönöleden utanför Göteborg.

En annan satsning i linjen för att minska sin miljöpåverkan är att rederiets utbildningscentrum för ecoshipping som invigdes 2015 och som ger befälhavare träning i att framföra fartyg på ett mer miljöanpassat sätt.

– Sammantaget är vårt mål att ligga i framkant när det gäller hållbarhet, konstaterar Anders Werner.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]