Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Politik

Färjerederier inför id-kontroller

Från och med lördag väntas rederier som trafikerar Sverige bli skyldiga att ”vid misstanke” genomföra id-kontroller av sina passagerare. Redan nu har dock några rederier börjat kontrollera resenärernas identitet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]jat kontrollera resenärernas identitet.

I samband med att de tillfälliga inre gränskontrollerna infördes i torsdags förklarade regeringen att man planerar för ytterligare en kontrollåtgärd för att hantera den rådande flyktingsituationen. Åtgärden ifråga gäller ett tillägg i fartygssäkerhetsförordningen som handlar om ”registrering av ombordvarande på passagerarfartyg”.

I korthet innebär förslaget att samtliga rederier som kör passagerarfartyg till och från Sverige ska bli skyldiga att genomföra id-kontroller av sina passagerare – förutsatt att det finns skäl att misstänka oegentligheter. Förslaget till den här förändringen är nu ute på snabbremiss, och beslutet föreslås träda i kraft på lördag den 21 november.

Kontrollerar samtliga

Enligt Tryggve Ahlman, sjösäkerhetsexpert på Föreningen Svensk Sjöfart, har dock såväl Stena Line som TT-Line och Finnlines redan nu börjat genomföra identitetskontroller för att säkerhetsställa att uppgifterna som registreras i passagerarlistorna stämmer.

– Ja, de här tre rederierna är de som varit hårdast belastade i samband med flyktingsituationen och hanterat många flyktingar och asylsökande. Det är förstås en besvärlig situation för de drabbade men vad jag hört har rederierna hanterat det här på ett professionellt och neutralt sätt oavsett nationaliteten hos passagerarna, säger Tryggve Ahlman, som förklarar att de tre rederierna valt att kontrollera samtliga passagerare rakt av istället för att bara kontrollera vid eventuella misstankar om oriktiga uppgifter.

”Slipper svåra beslut”

– Dels är det bättre att kontrollera samtliga innan man vet hur den slutgiltiga formuleringen i förordningen blir, dels är det nog en enklare metod än att tvingas fatta svåra beslut vid tveksamma situationer, säger Tryggve Ahlman och fortsätter:

– Vad jag förstår är det något färre flyktingar och asylsökande på båtarna nu, men det är vaga uppgifter än så länge.

”OK reaktioner”

För Stena Lines del valde man att införa kontrollerna redan i torsdags morse.

– Vi såg att torsdagens besked skulle få konsekvenser för oss och beslutade oss för att direkt börja säkerställa samtliga passagerarnas id-handlingar, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line, och berättar att hamnarna där man genomför kontroller är Rostock, Kiel och Sassnitz i Tyskland samt Grenå och Fredrikshamn i Danmark.

– Reaktionerna hos flyktingarna har varit OK, även om det självklart varit besvikelse hos en del. Men nyheten om det här har spridit sig snabbt och de flesta är inte direkt överraskade över att behöva visa upp sina id-handlingar.

Andra vägar 

Jesper Waltersson förklarar att Stena Line inte fört någon statistik över antalet flyktingar bland sina resenärer, vare sig före eller efter införandet av id-kontroller, men han uppger att mängden flyktingar ändå tycks ha minskat.

– Särskilt i Rostock och Kiel – där har det minskat markant, det ser man ombord på fartygen. Sannolikt har flyktingströmmarna hittat andra vägar. När det gäller antalet flyktingar som kommer via Danmark så har det inte varit någon större ström där överhuvudtaget, vare sig innan eller efter införandet av kontrollerna. Sen när det gäller köer och liknande i terminalerna så har kontrollerna inte haft någon större påverkan utan det har också gått bra, säger Jesper Waltersson och fortsätter:

– Sen får vi väl se hur det blir efter den 21 november, då förordningen väntas träda i kraft. Då blir det kontroller även på linjerna  Karlskrona-Gdynia och Nynäshamn-Lettland och då det blir ju lite mer att hantera. Men då har vi å andra sidan redan tidigare erfarenhet att använda oss av.

Fotnot: I regeringens promemoria om ändringsförslaget av fartygssäkerhetsförordningen anges att det är omkring 10-15 rederier med omkring 30 svenskregistrerade och 45 utlandsregistrerade passagerarfartyg som berörs av förslaget om de utökade kontrollerna. 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Det var på tiden. Tänk er om USA hade haft ensådan här slapp kontroll som Europa har haft de senaste åren.

  • Tommy A

    idkontroller och även bagagekontroller utförs på färjorna mellan Stockholm och Finland sedan minst 2 år tillbaka så det är inget nytt

  • Anonymous

    USA har ingen som helst gränskontroll mellan sina delstater.

  • Anonymous

    Nu har væl USA iofs ingen kontroll av passagerare som rør sig mellan staterna, vilket ju denna kontrollen snarast motsvarar….

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]