Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Färjedop i Åbo

Finlands första hybridfärja Elektra döptes i Åbo på måndagen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]es i Åbo på måndagen.

Trafikminister Anne Berner är gudmor för vägfärjan Elektra, som uppges vara Finlands första hybridfärja. Dessutom är Elektra Finlands största vägfärja med kapacitet för 90 personbilar eller 450 filmeter. Den 98 meter långa och 15,2 meter breda färjan ägs av det statliga färjerederiet Finlands Färjetrafik (Finferries).

Batteridrift

Färjan har två styrande propelleraggregat från Rolls-Royce på 900 kW vardera. De elektriska propellermotorerna får energi i första hand från batterier, men till exempel vid gång i is kan nätet även matas av dieseldrivna generatorer för extra effekt. Batterierna, som levererats av Siemens, snabbladdas med el från landanslutning under lossning och lastning. Fartyget har dessutom solpaneler som bidrar med el för besättningens utrymmen.

– Jämfört med den nuvarande huvudfärjan Sterna är Elektras kapacitet nästan 40 procent större, men koldioxidavtrycket är enligt kalkyler från VTT över 60 procent mindre, säger Mats Rosin, vd för Finferries.

Tre personers besättning

Besättningen består av tre personer och totalt får färjan ha 375 personer ombord. 

Elektra inleder trafik på det 1,6 km långa färjepasset mellan Pargas och Nagu i Åbolands skärgård under juni månad. Överfarten med den nya färjan tar cirka åtta minuter. Färjan har byggts av det polska varvet Crist S.A. i Gdynia.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]