MAN Cryo levererar LNG-system till de två roro-fartyg som Wallenius SOL har i order i Kina.
Till de två 5.800 filmeters, LNG-drivna roro-fartyg som det kinesiska varvet Yantai Raffles bygger för Wallenius SOL levererar MAN Cryo två LNG-tankar med kapaciteten 685 kubikmeter vardera, bunkerstationer med kapaciteten 500 kubikmeter per timme samt system för automation, nödavstängning och gasdetektering.
Dessutom levererar MAN Energy Solutions två dual fuel-hjälpmaskiner av typen MAN 9L28/32DF.
1A Super
Nybyggena blir 242 meter långa och byggs till svensk/finsk isklass 1A Super. Leveransen beräknas ske under 2021.
I ordern ingår även en option på två fartyg.
– Dessa roro-fartyg ska operera i ett känsligt, svavelutsläppskontrollerat område under stränga vinterförhållanden där ett pålitligt LNG-bränslesystem är av största betydelse, säger Louise Andersson, som leder MAN Cryo, i ett pressmeddelande.
Wallenius Marine-projekt
Wallenius SOL ägs av Wallenius Lines och Svenska Orient Linien (SOL). Rederiet opererar linjetrafik med roro-fartyg mellan hamnar i Bottniska viken och hamnar i Storbritannien och på kontinenten. Nybyggnadsprojektet leds av Wallenius Marine. För närvarande ingår fem roro-fartyg i Wallenius SOL-flottan.