Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Fakta om skärgårdskonflikten

Strejken inom skärgårdstrafiken bröt ut klockan 12 måndagen den 4 november sedan arbetsgivarna sagt nej till medlarbudet i skärgårdskonflikten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]i skärgårdskonflikten.

De två parterna Almega Tjänsteföretagen och Seko lyckades inte komma överens om ett nytt kollektivavtal, efter att Almega söndagen den 3 november sade nej till medlarnas slutbud med hänvisning till att avtalsförslaget inte innehöll någon modernisering av kollektivavtalet. 

Sekos varslade konfliktåtgärder trädde i kraft måndagen den 4 november klockan 12. Det utökade strejkvarslet trädde i kraft tre timmar senare. Stora delar av färjetrafiken i Stockholm och delar av älvtrafiken i Göteborg berördes av strejken.

Strejken omfattade total arbetsnedläggelse för allt arbete som utförs av Sekos medlemmar inom avtalsområdet ”Skärgårdstrafik”. Arbetsuppgifterna försattes även i blockad.

Totalt berörde konflikten ett tjugotal företag och cirka 250 Sekomedlemmar samt ett okänt antal arbetstagare som inte är med i facket. Bland företagen återfinns bland annat Strömma Turism & Sjöfart, Waxholmsbolaget, Göteborg Styrsö Sjötrafik och Blidösundsbolaget.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]