Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk.

Fotograf: Dick Gillberg

Kategori: Torrlast

Facket vidtog stridsåtgärder mot fartyg i Uddevalla

Igår inledde fackförbundet Seko stridsåtgärder mot ett bulkfartyg i Uddevalla med målet att arbetsgivaren skulle teckna ett ITF-avtal för besättningen. Klockan sju imorse stoppades lossningen av fartyget. Tre timmar senare var avtalet påskrivet.
Det var igår kväll som fackförbundet Seko meddelade att man beslutat vidta stridsåtgärder med omedelbar verkan mot det Marshall Islands-flaggade bulkfartyget Bonette som låg för lossning i Uddevalla hamn. Vidare begärde Seko sympatiåtgärder från andra berörda fackförbund.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]et påskrivet.”} /–>

Det var igår kväll som fackförbundet Seko meddelade att man beslutat vidta stridsåtgärder med omedelbar verkan mot det Marshall Islands-flaggade bulkfartyget Bonette som låg för lossning i Uddevalla hamn. Vidare begärde Seko sympatiåtgärder från andra berörda fackförbund.

Målet med stridsåtgärderna var att arbetsgivaren skulle teckna ett ITF-avtal och att personalen ombord skulle få rimliga anställningsvillkor. Att stridsåtgärder vidtas inom sjöfarten är ovanligt i Sverige.

”Värsta formen av lönedumpning”

Fartyget la till i Uddevalla hamn den 12 mars. Enligt Seko har arbetsgivaren, ett grekiskt rederi, vägrat teckna ett riktigt kollektivavtal för fartyget. Avtalet som fanns ombord hade enligt Seko tecknats med en gul/fejkad fackförening.

– Detta är verkligen den värsta formen av lönedumpning när arbetsgivare använder sig av en fejkad fackförening för att få ett avtal på papper i syfte att dumpa villkoren för ofta redan utsatta människor, säger Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia i ett pressmeddelande.

Kräver ITF-nivå

Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold säger till Sjöfartstidningen att det nuvarande avtalet för fartyget ligger på en undermålig nivå vad gäller löner och villkor för besättningen. Facket kräver nivåer som minst motsvarar ett ITF-avtal.

– Vår uppfattning är att ITF-avtalen är normen på sjöarbetsmarknaden ombord på FOC-fartyg [fartyg med en flagg som ITF klassat som bekvämlighetsflagg]. De här redarna ska inte komma lindrigare undan än andra redare som kommer till Sverige, säger Kenny Reinhold.

Lossningen avbröts

Klockan sju i morse avbröts lossningen av fartyget då hamnarbetarna inom Transport inledde sympatiåtgärder. Strax efter klockan tio kom besked om att ett ITF-avtal hade tecknats för fartyget.

– Det är väldigt bra! Ordningen är återställd. Rederiet meddelade igår kväll att de var villiga att teckna ett avtal och under morgonen har de suttit och förhandlat ombord på fartyget, säger Kenny Reinhold.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]