Fotograf: Cissi Jonsson

Kategori: Regelverk | Passagerarsjöfart

Facket: ”Det är en tragedi”

Christer Themnér, vd för Sjöbefälsföreningens bemanningsbolag, tycker det är beklagligt att svenska sjöbefäl jagas av Skatteverket. Enligt honom har åtminstone de befäl som arbetat på NCL-fartyg haft rätt till skattebefrielse. 

– De flesta av de sjöbefäl som har varit i kontakt med oss på Sjöbefälsföreningen har arbetat på NCL-fartyg. Och när det gäller de avtal mellan NCL och kungälvsföretaget AMPM som vi har tittat på så ser det helt riktigt ut. Där framgår tydligt att det är AMPM som är arbetsgivaren. Så jag begriper faktiskt inte hur Skatteverket ska kunna ha framgång med NCL-fallen, säger Christer Themnér, vd för Sjöbefälsföreningens bemanningsbolag SMBF Service AB och Nordic Oriental Shipmanagement AB.   

Skiljer sig åt

Samtidigt medger han att det är olika från fall till när det gäller det 80-tal sjöbefäl som ingår i Skatteverkets omfattande utredning. 

– Vi tittade till exempel på några fall där Skatteverket begärt handräckning från Singapores skattemyndighet. De tittade då på vilka uppdragsgivare man haft, och där framgick det ju att svenskarna varit anställda hos det singaporianska företaget. Så det liknar ju inte NCL-fallet, säger Christer Themnér och fortsätter: 

– Och regeln är ju tydlig: har man en arbetsgivare som befinner sig utanför EES och är ombordanställd så ska man betala skatt i Sverige. Det finns inga kryphål eller undantag från den regeln.

Ett antal fackligt anslutna sjöbefäl har nu hört av sig till Sjöbefälsföreningen med anledning av att de fått beslut om upptaxering. 

– Det handlar ju om stora pengar, så det är klart att det är en fruktansvärd tragedi.

Olika tolkningar

Enligt Christer Themnér är det beklagligt att Skatteverket och arbetsgivare gör olika tolkningar av regelverket, vilket får till följd att svenska sjöbefäl som arbetar utomlands i allt högre utsträckning jagas av Skatteverket. 

– Det är ju lite tråkigt med tanke på att det är så dåligt med arbeten. Då är det lite trist om man skulle tveka inför att ta ett jobb som innebär att man skulle placeras i utlandet.

Christer Themnér tror samtidigt att det kommer att bli allt svårare för de som inte gör rätt för sig att komma undan Skatteverkets kontroller. 

– Det finns ju ett mörkertal när det antalet sjöbefäl som arbetar utomlands och uppger att de har svensk arbetsgivare. Det är omöjligt att veta hur många det rör sig om. Men gör de fel tror jag knappast att de kommer att kunna slinka igenom Skatteverkets kontroller. 

Kommentarer

  • Origoxy

    Känns som det här är fackets viktigaste strid på länge, är mycket viktigare att inte 183 dagars regeln stängs än några % löneökning i avtalet.

    Med en handelsflotta som mer eller mindre försvunnit så är det under andra flaggor som arbetstillfällena finns, då kan man inte stänga det fönstret

    • Anonymous

      Miljöpartiet har vurmat för ett friår. Kanske det är den vägen vi skall gå. Alla skall få friår! Riktigt smart…

  • Cowboy

    Ja, det är otäckt om man blir hängd om man är anställd i god tro. Hoppas det löser sig till allas bästa. Tycker själv att INT-avtalet gott kan behöva uppdateras. Jag tycker själv att om man bor i Sverige så ska man bidra. Däremot så är vi borta på våra arbetsplatser 7 månader om året. Hur ska vi räkna den tiden då? Och den samhällsnytta som vi gör men ingen ser? Det tas bara för givet. Kan inte gå ut på en restaurang eller ta en promenad en stilla kväll. Hamnarna ligger mil från städerna omgivna av säkerhetsstaket. Ödsligare platser får man leta efter. Fartygen är nedbemannade så till den milda grad att det sociala livet ombord utarmas allt mer och man ibland undrar om man blivit en maskin i maskinen. Fruga och ungar får klara sig bäst de kan själva när man är borta. Hon förväntas också att arbeta. Skolorna kräver mer och mer av våra barn men vi har inte möjlighet att hjälpa dem med läxläsning.

    Bidrar vi inte nog?

    Betalar gärna skatt och bidrar ännu mer. Men vill gärna då ha en timlön från dagen jag sätter min fot ombord på min arbetsplats (fartyget) tills jag kommer hem. Ska vi säga 280 SEK i timman? Slå ut det på en månad med 1:1 system. Sen kan vi börja prata skatt.

    • Sednatho

      Låter som du är tvingad till ett mardrömsliv..Det finns säkert jobb inom äldrevården i din kommun..så bara kom hem, här behövs folk som är härdade o fått utstå all världens lidande,..typ.

  • ANNONYM

    Tänk att vanliga arbetstagare har hamnat i ett sånt dilemma,en välfärdsstat som inte kan hantera de mest elementära i ett samhälle,att försörja sej .
    Man borde ha focus på människor som sysslar med skatteplanering ,fusk,människor som nolltaxerar,och slashasar som utnyttjar systemet. Man borde lyfta på hatten för er som tagit er i kragen och vill segla ute,ni är en stor resurs för hela näringen,jag lyfter på hatten.
    Det verkar som det är mest bryggseglare som förstår sej på sjöfart idag.Detta en stor fråga om man påstår att svensk sjöfart är viktig,vi kan inte utvecklas i en ankdamm.
    NÅGOT FÖR FACKET ATT LOBBA IN I KORRIDORENA !!

  • Anonymous

    Vad gör facket?

  • Cowboy

    Och jag lyfter på min och tackar Dig för att du förstår.

    Hoppas att resten av näringen och våra värdefulla politiker med Skatteverket också ser sammanhanget. Om Ni låter motorn gå friktionsfritt så genererar den också max uteffekt.

  • Sednatho

    Handen på hjärtat..alla vet att det är en, …Cash, kontant i handen lön, utan skatteavdrag….Ampm hit o dit, är en efterkonstruktion för att försöka uppnå samma rättvisa som andra mer privilligierade grupper har i Sverige…Det vet ni! Men att pensionärer som arbetat i privata företag kan ”flytta” till Portugal eller Malta, och därmed slippa skatten på tjänstepensionen bara man är borta från Sverige i totalt 183 dagar per år, visste ni säkert inte…dessutom har dom bara bara 25% snart bara 20% på folkpensionen!! (nytt förslag från alliansen) Nollskattesvineriet som tillåts, blir bara äckligare när man tillåts att ta ut allt (maxa) på 5 år, o man kan då spara miljoner i skatt, jämfört med dom vanliga Svenssons! Det är pengar som tjänats in i SVERIGE och som tillåts att utbetalas helt skattefritt, bara man är borta i 183 dagar per år!! Snacka om dubbelmoral..Svensk pensionsinkomst skattebefrias efter 183 dagar, utan moral, medan sjömän som arbetar utomlands med utlandsinkomst, gör det inte! Regering o Skatteverk diskriminerar vissa grupper av skattebetalare!!
    Skall man vara konsekvent, så stäng möjligheten för tiotusentals Svenska ”skattesmitare” att undgå skatt i Portugal o Malta, på pengar som tjänats in i Sverige, o se positivt på sjöbefäl som också är borta 183 dagar per år, men tar hem sin lön som tjänats in i utlandet! Det är en stor vinst för statskassan!

  • ab

    Det går fint att ha en brevlåda på färöarna ,danmark,man behöver inte ens va en skummis i gibraltar längre.Ett litet löjligt bolag ,juridisk person har större rättigheter än en hederlig medborgare av kött och blod.

  • Benny Andersson

    Det går nog inte att komma ifrån att en och annan säkerligen borde betalat skstt för sin lön enligt regelverket. Däremot är det beklagligt att Skatteverket inte kann acceptera de skriftliga avtal som sjömannen har utan istället bygger sina beslut på oförsiktiga uttalanden ifrån rederier. Inte nog med att jobben i Sverige blivit få. Nu är det dessutom obekvämt att anställa svenskar t o m i Norge. Tack Skatteverket o EU.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.