[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] ”} /–>
Trots fortsatta bekymmer med pandemin och att få besättningar till varven i framför allt Kina, så levererades en lång rad med nya fartyg med koppling till Sverige under 2021. Det handlar om allt från tankfartyg och bogserbåtar till biltransportfartyg samt bil- och passagerarfärjor.
Stor variation på fartygen
Bland annat har sex nya tankfartyg blivit levererade, varav fyra till rederierna på Donsö. Dessutom har Stena RoRo varit med och levererat världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, till Mercy Ships. Stena RoRo har dessutom levererat ytterligare två färjor i E-flexer-serien, Salamanca och Côte d’Opale, och utöver det även genomfört två ytterst komplexa förlängningsprojekt av Stena Scandica och Stena Baltica. Sjöfartsverket har fått leverans av arbetsbåten Prickbjörn, en batterihybrid som innebär det konkreta startskottet på vägen mot en fossilfri flotta.
Blickar även framåt
I Sjöfartstidningens digitala bilaga Ships of the Year 2021, presenteras de nya fartygen som levererades under 2021 och som har koppling till svensk och finsk sjöfart. Dessutom presenteras årets nybyggda kryssningsfartyg och fartyg med väntad leverans under 2022.
Bilagan Ships of the Year 2021 är på 128 sidor och finns att läsa gratis i Sjöfartstidningens app där man som prenumerant även kan läsa Sjöfartstidningen som e-tidning. Det går även att läsa bilagan via denna direktlänk.
[/flowy_subscriber_only]