Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Ekonomi | Reparationsvarv

Götaverken läggs ner

Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg ska avvecklas på grund av bristande lönsamhet och för hård internationell konkurrens. Runt 50 personer blir utan jobb.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]personer blir utan jobb.

Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg har under en längre tid brottats med svag ekonomi och kämpat för att få beläggning i dockorna. Konkurrensen mellan reparationsvarven i Östersjöområdet är benhård. Styrelsen och aktieägarna har nu tagit beslutet att avveckla verksamheten helt. En likvidator är redan utsedd och därmed går en varvsepok på Hisingen i graven.

”Den deprimerande situationen för den skandinaviska sjöfartsindustrin och det ökande antalet baltiska reparationsvarv och den svenska kronans kurs i förhållande till andra valutor är några av skälen till att vi på ett kontrollerat sätt likviderar varvet” skriver varvet i ett pressmeddelande.

Under senaste månaderna har ledningen för varvet med vd:n Monica Svenner i spetsen arbetat hårt för att kunna fortsätta verksamheten och vidtagit åtgärder – däribland en omorganisering – men dessa har inte varit tillräckliga. Ledningen har därför tvingats konstatera att det inte längre är möjlighet att driva varvet långsiktigt.

Får inte säga något

Sjöfartstidningen har pratat med varvets vd Monica Svenner men hon är inte bemyndigad att besvara några frågor, inte ens om hur det känns på ett personligt plan att vara med om ett sådant här dramatiskt beslut.

– Ägarna vill ha det så, jag är inte bemyndigad att svara på några frågor.

I höstas, i samband med att varvet varslade 78 av totalt 124 anställda sa Monica Svenner till Sjöfartstidningen:

– Det här är tredje året i rad vi går med förlust och nu går det inte längre. Ägarna har gått in med tiotals miljoner kronor årligen de senaste två åren och trott att det skulle vända, men det gör det inte. Marknaden är väldigt svag och våra kunder har det väldigt tufft. 

Vid sidan av fastanställda som nu blir utan jobb drabbas även många underleverantörer.

Lång historia

Historien om Götaverken inleddes redan 1841 då den skotske affärsmannen Alexander Keiller grundlade den mekaniska verkstaden Keillers Werkstad, bland annat byggde och levererade man ångpannor, turbiner och mycket annat. Det första fartyget byggdes 1847, järnångaren Kare. 1906 övertogs bolaget, som då bestod av flera verkstäder, av Göteborgs Nya Verkstadsaktiebolag.

1916 fick varvsverksamheten namnet AB Götaverken. Dåvarande sjöfartsministern Dan Broström som ägde Eriksbergs varv köpte aktiemajoriteten i Götaverken och lät det expandera. Varvet bedrev verksamhet fram till 1977 då det blev ett dotterbolag till Svenska Varv AB i samband med den stora varvskrisen. Efter Arendalsvarvet tillkomst 1963 benämndes det ursprungliga varvet för Göteborgsvarvet. Arendalsvarvet avvecklades 1989. 

1993 återstartade verksamheten vid Götaverken efter en omstrukturering med cirka 70 anställda. Sedan dess har man utfört fler än 1.000 reparations- och underhållsarbeten. På varvet finns två flytdockor och fyra kajer. Den största flytdockan klarar av fartyg på 75.000 dwt.

År 2000 övertogs verksamheten av varvskoncernen Damen Group med säte i Nederländerna.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]