Express 5 i Ystad. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Fartygspresentationer

Express 5 – Störst i världen i sitt slag

Express 5 är den största höghastighetskatamaranen i världen, specialdesignad för trafiken mellan Bornholm och Ystad.
Med totalt 779 passagerare ombord snurrar den sprillans nya katamaranen Express 5 runt i hamnbassängen i Ystad för att sedan lägga till vid Bornholmsterminalen. Det är tidig lördag morgon den 29 april 2023 och en handfull fartygsfotografer har samlats på kajen för att föreviga fartygets första ankomst med passagerare från Rönne.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]”} –>

Med totalt 779 passagerare ombord snurrar den sprillans nya katamaranen Express 5 runt i hamnbassängen i Ystad för att sedan lägga till vid Bornholmsterminalen. Det är tidig lördag morgon den 29 april 2023 och en handfull fartygsfotografer har samlats på kajen för att föreviga fartygets första ankomst med passagerare från Rönne.

Leveransen av nybygget Express 5 är en stor sak för de nära 40.000 invånarna på den danska ön. Den knappa 1,5 timme långa färjeresan är en central del av deras väg till det danska fastlandet, en resa som för de flesta går via Sverige och väg E65.

I september 2018 tog danska rederiet Molslinjen över den statligt upphandlade trafiken för en tioårsperiod efter den tidigare koncessionsinnehavaren Bornholmerfærgen. När Molslinjen tog över 2018 inleddes trafiken under namnet Bornholmslinjen med fartygen Express 1 och Max, men ganska snart upptäcktes ett behov av mer kapacitet på linjen.

– Sättet som kontraktet var uppbyggt på med Transportministeriet var riktigt bra för oss och gjorde att vi kunde komma in med låga priser på biljetterna. Det gjorde att vi kunde öka volymerna och därmed fick vi ett lyxproblem eftersom vi behövde mer kapacitet, säger Carsten Jensen, vd för Molslinjen.

Började skissa på nybygge

Kapacitetsproblemet uppstod framför allt under helger och sommarmånaderna eftersom Bornholm blivit ett allt mer populärt resmål för turister från både Sverige och Tyskland, men även Danmark. Därför började rederiet skissa på ett nybygge som skulle öka kapaciteten, men ändå passa in i hamnarna i Ystad och Rönne. Den nya färjan blev nära 24 meter längre jämfört med föregångaren Max som nu ersätts och kan ta mer än dubbelt så många bilar och passagerare.

– Vi kom fram till att vi skulle bygga ett fartyg för 1.600 passagerare och 450 bilar för att möta kapacitetsbehovet. Genom att Express 1 också blir kvar i trafiken har kapaciteten därmed ökat med 20 procent totalt, säger han.

Resultatet blev bygget av världens största höghastighetskatamaran i sitt slag sett till kapacitet. För att kunna möta den mängden bilar har hamnarna i både Ystad och Rönne fått bygga om terminalområdena med nya incheckningar.

Men det handlar inte bara om mer kapacitet, det nya fartyget innebär dessutom en väsentlig komfortförbättring. Enligt kontraktet med danska transportministeriet får inte antalet sjösjuka passagerare överstiga tio procent per tur, en gräns som båda de vågkänsliga katamaranerna Max och Express 1 haft svårt att klara vid sämre väder. Express 5 har därför utrustats med ett rörelsekontrollsystem, ett helt paket med tekniska lösningar som ska dämpa rörelserna i grövre sjö. Varje skrov har så kallade T-foils, vingliknande konstruktioner under skrovet som bidrar till ökad stabilitet.

– Vi har två T-foils på det här fartyget till skillnad mot Express 1 som exempelvis bara har en, säger Line Thomsen, överstyrman på Express 5.

Vi har två T-foils på det här fartyget till skillnad mot Express 1 som exempelvis bara har en.

Line Thomsen, överstyrman på Express 5.

Express 5 har dessutom utrustats med ett aktivt trimningssystem som med hjälp av vattenfyllda tankar i aktern ska bidra till en ökad stabilitet. Fartyget har också ett så kallat T-max-roder i varje akter som hjälper färjan att hålla en stabil riktning i vattnet. Tillsammans med avancerad mjukvara samverkar de tre olika systemen för att säkerställa en hög komfort i alla väder.

– Dessutom är den del av fartyget där passagerarutrymmena finns isolerad från resten av skrovet genom gummi som ska dämpa rörelserna ytterligare, säger Carsten Jensen.

Ett enormt intresse

För invånarna på Bornholm är det lika naturligt att prata om de olika färjornas egenskaper och komfort som om vädret. Därför var det en enorm uppståndelse på ön när Express 5 kom till Rönne för första gången efter den 10.000 sjömil långa resan från varvet Austal Philippines. För befälhavare Kasper Sommer, som är uppväxt på ön och som seglade hem fartyget från varvet, var ankomsten extra känslomässig.

– Jag visste att det fanns ett stort intresse för det här fartyget, men att se så mycket folk vid vår första ankomst känns fortfarande otroligt överväldigande. Vägen som går utmed vattnet nere i hamnen var helt blockerad av människor samtidigt som jag hade tv med ombord som sände live från bryggan. En speciell känsla, säger han.

Kasper Sommer, befälhavare på Express 5. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Livesändningen lockade inte bara människor lokalt, utan även på andra sidan jorden. Wayne Murray är vd för varvet Austal Philippines där fartyget byggdes. Han reste över till Bornholm för att vara med när färjan invigdes som representant för de 1.200 människor som byggt fartyget.

– Det här fartyget har varit en stor del av deras liv i så många år så de är minst lika intresserade av att se hur det tas emot och hur det kommer att fungera i trafik, säger han.

Initialt var planen att rederiet skulle ha färjan i trafik till högsäsongen 2022, men pandemin och en kraftig tyfon som slog hårt mot Filippinerna i december 2021 gjorde att projektet drabbades av förseningar.

– Den slog ut samhället helt under ett par veckor, men vi hittade sätt att komma igenom även det. Det här projektet har varit oroligt lärorikt för hela vårt varv, säger han.

En vidareutveckling av Express 4

Under 2019 byggde varvet en föregångare till Express 5 genom Express 4 som går mellan Århus och Själlands Odde. Även om de båda fartygen har samma design utvändigt, menar Carsten Jensen att det är två helt olika fartyg.

– Det är en annorlunda syster, en vidareutveckling där vi förbättrat effektiviteten på alla plan. Framför allt har det här fartyget mycket mer effektiva maskiner som släpper ut 60 procent mindre emissioner jämfört med de tidigare fartygen som trafikerat för Bornholmslinjen.

Under arbetet med att designa det nya fartyget fördes diskussioner om alternativa bränslen för framdriften, men valet föll på dieseldrift. De fyra Wärtsilämaskinerna är dock av dual fuel-typ och är redo för LNG, liksom alla andra system som finns ombord. Fartyget har ett utrymme i båda skroven där det är möjligt att bygga in LNG-tankar.

– Maskinerna som sitter i var den mest effektiva lösningen just nu. Men det kommer andra alternativ i framtiden och då har vi plats för det ombord. Det är inte nödvändigtvis så att det blir LNG, platsen kan också användas för batterier eller kanske vätgas, säger Carsten Jensen.

Letat onödig vikt i varje vrå

Hela arbetet med fartyget har kännetecknats av att hålla nere fartygets vikt så mycket som möjligt. Alla passagerarsäten ombord har exempelvis valts med omsorg.

– Vi har valt smalare stolar för att reducera vikten och hittat en typ av stol som ändå ger en hög komfort relativt den korta överfartstiden, säger Carsten Jensen.

Skotten på bildäck har lämnats omålade av samma skäl, bogen har designats platt för att minska mängden aluminium i skrovet samtidigt som det också har gjorts lufthål där det varit möjligt, exempelvis i fören över bildäcket. Det hålet fyller även en annan funktion enligt Wayne Murray.

– När fartyget rör sig skapar det hålet ett luftflöde från fören till aktern som tömmer bildäcket på avgaser från fordonen, vilket gör att det bara behövs mindre fläktar på bildäck. Det sparar också både vikt och energiförbrukning, säger han.

Har slimmat bildäcket

Bildäcket är fördelat över två däck där det undre är i fullhöjd med möjlighet att lasta lastbilar. Mycket arbete har lagts på att effektivisera lasthanteringen.

– Express 1 har fyra rader med pelare på bildäck, vilket begränsar vad man kan lasta och svänga runt, men här har vi lagt ner mycket arbete för att banta ner det till två rader. Det gör det mycket lättare för lastbilar att svänga och backa, vilket sparar tid i hamn, säger Carsten Jensen.

Båda sidorna av däcket är dessutom möjliga att komplettera med fler däck för att öka kapaciteten ytterligare i framtiden.

Kan lägga till själv

Uppe på bryggan står befälhavare Kasper Sommer och tittar på de många skärmarna. Fartyget är i en helt annan dimension än Bornholmsklassikern Povl Anker från 1978 som är det fartyg han började sin karriär på.

– Det finns så många saker på det här fartyget som inte finns på något av de andra i rederiets flotta. Det är ett helt nytt manövreringssystem så vi har massor av saker att lära oss och anpassa.

Bryggan är uppbyggd som en cockpit med två platser, utan några bryggvingar. På bryggan finns också en avdelning där maskinchefen och annan teknisk personal sitter och kan övervaka alla fartygets system.

All navigering i hamnarna sker med hjälp av ställbara videokameror. För att backa fartyget behöver befälhavaren bara snurra på sin stol eftersom det finns manöverutrustning för backning. Express 5 är även utrustad med ett automatiskt dockningssystem som gör det möjligt att fartyget själv lägger till.

– Det har varit otroligt lärorikt att se hur alla systemen ombord samarbetar. Det är tusentals komponenter från både ventilation och manövrering till pumpar och även toaletter. Det gör att it-kunskaper har blivit en helt ny del av sjöfarten jämfört med hur det exempelvis var på Povl Anker, säger Kasper Sommer.


FAKTA: Molslinjens nya svenska ägare

I februari 2021 köpte det svenska investmentbolaget EQT Infrastructure Molslinjen. I mars samma år köpte bolaget även det norska rederiet Torghatten som är en av Norges största aktörer när inom sjöburen inrikestrafik. I december 2022 bildade EQT den nya färjekoncernen Nordic Ferry Infrastructure, NFI, där Molslinjens vd Carsten Jensen blev koncernchef. Ny vd för Molslinjen blev Kristian Durhuus som tidigare varit vd för ForSea, som i sin tur blev uppköpta av Molslinjen i januari 2023. Inom NFI finns därmed över 65 färjelinjer som trafikeras av över 100 fartyg. NFI har sitt huvudkontor i Oslo.

FAKTA: Express 5

IMO nr: 9913286
Varv: Austal Philippines Pty. Ltd.
Leverans: 21 mars 2023
Beställare: Molslinjen A/S
Flagg: Dansk 
Klassning: DNV, 1A HSLC Ferry(B) E0 R1
Längd ö a: 115,4 m
Bredd: 31,1 m
Djupgående: 3,3 m
GT: 13.488

DWT: 1.000
Passagerare 1.610
Bilar: 451 
Huvudmaskiner: 4 st Wärtsilä W16V31
Vattenjet: 4 st Wärtsilä WXJ1500SRI
Generatorer: 4 st Scania DI16M
Servicefart: 37 knop
Total effekt: 53.094 HK
Bryggsystem: Wärtsilä PCS ProTouch
Mörkerkamera: Flir M364C LR


[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]