Fotograf: Northern Expeditions

Kategori: Passagerarsjöfart

Expeditionsfartyg flaggar svenskt

Expeditionsfartyget Kinfish har fått svensk flagg, vilket firas med en ceremoni i samband med Sjölog i Göteborg på torsdag.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]i Göteborg på torsdag.

Klockan ett på torsdag hålls en inflaggningsceremoni i samband med Sjölog, även om Kinfish redan i förra veckan registrerades i Sverige.

– Vi ligger då vid Lindholmen så att studenterna kan komma ombord om de vill, säger delägaren Per Barkman till Sjöfartstidningen.

Skolfartyg

För närvarande har Kinfish ett uppdrag för Chalmers.

– Vi kör 14 dagar för Chalmers. Eleverna är ombord i mindre grupper och lär sig manövrera när de lägger till och går ifrån kaj. Kinfish har en brygga med all den utrustning som finns på ett modernt handelsfartyg. Vi hoppas att vi ska kunna få köra lite mer för dem som skolfartyg när hon inte är i den vanliga operationen, säger Per Barkman.

Svalbard och Grönland

Kinfish har redan avverkat en säsong av expeditionskryssningar och ligger nu i Göteborg över vintern för upprustning vissa förbättringar inför nästa säsong.

– Vi har legat vid kaj i Göteborg och även varit på varv. Det är en hel del klassjobb, Kinfish ligger i full DNV GL-klass, vilket hon har gjort hela tiden sedan hon levererades 1958, säger Per Barkman.

Han berättar att Kinfish lämnar Göteborg i början på april och går till Svalbard. I september går hon till Grönland och testar att köra där.

– Svalbard är inarbetat för resebolagen men Grönland är något många siktar på för framtiden.

Smidig process

Per Barkman berättar att inflaggningen från det norska internationella registret NIS har gått smidigt.

– Jag är jätteimponerad av Transportstyrelsen och hur de har stöttat oss i detta. De har inte varit kontrollerande utan guidande så att vi har kunnat få på plats det som behövs för att komma under svensk flagg.

Inflaggningen har inte krävt några ombyggnationer.

– Vi har fått ändra på lite rutiner och säkerhetsutrustning för att kunna leva upp till svensk flagg. Sverige är framåt när det gäller systematiskt arbetsmiljöarbete så där har vi fått samla ihop de rutiner vi hade under NIS och tänka till lite och addera en del saker. Men allt har varit klart och tydligt och gått väldigt bra.

Ansöker om sjöfartsstöd

Per Barkman säger att han även har skickat in en ansökan om sjöfartsstöd till Delegationen för sjöfartsstöd.

– Vi är utsatta för internationell konkurrens och opererar långt utanför Sveriges gränser så vi ska nog vara stödberättigade, men givetvis finns det alltid en viss oro innan allt är klart. 

Kinfish har en besättning på sju personer när hon opereras som expeditionsfartyg. Fartyget har kapacitet för 12 passagerare.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]