Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Ekonomi | Forskning | Politik

Executive Meeting om en föränderlig värld

Överkapacitet och ett Kina som fortsätter att växa. Det är några av utmaningarna inom shipping de närmsta åren – om man ska tro talarna på Maritime Insight Executive Meeting.

– Om 2014 var en femma på en tiogradig skala, vad tror du då om 2015?

Det var en fråga som återkom flera gånger under onsdagens Executive Meeting. Nära 90 ledare och analytiker inom sjöfartsbranschen samlades för att få en inblick i vad som kan komma att ske inom shipping de närmsta åren.

De flesta svarade på frågan med försiktig optimism. Om 2014 var en femma trodde majoriteten av de i publiken och de på scen att 2015 blir en sexa.

20 år lång tradition

För första gången hade Maritime Insight tagit över stafettpinnen från Sjöfartens Analysinstitut, SAI, som anordnat Executive Meeting sedan 1993. Och de försökte i år leverera analyser på flera olika fält inom sjöfartsbranschen. Både bulk, container, roro och skeppsbyggnad.

Ett genomgående tema var Asien i allmänhet och Kina i synnerhet.

– Asien är de som drar, sa Hassiba Meramara från FN-organet UNCTAD.

– Kina importerar mer olja än USA sedan 2013, sa Willy Mandryk från Lloyd’s List Intelligence.

– 43 procent av fartygen som ligger i världens samlade orderbok kommer att byggas i Kina, sa Niklas Bengtsson på Maritime Insight.

Kinesisk nationalism förändrar marknaden

Men Kina bidrar också till en överkapacitet på nästan hela marknaden. Flera av de som talade vittnade om en danande nationalism i Kina. Därför vill Kina gärna se att fartygen som ska trafikera deras hamnar i så stor utsträckning som möjligt är byggda i Kina och att de ägs och drivs av kinesiska operatörer. De bygger nästan bara för att ha fartygen och kunna styra priserna mer.

– De närmsta åren ser vi en ökande efterfrågan på transporter till havs. Men vi ser en ännu starkare ökning på tillgången, menade Christopher Pålsson på Maritime Insight.

Tynande tillvaro för roro

Den enda grenen inom sjöfarten med någorlunda balans mellan tillgång och efterfrågan de närmsta åren är bilfärjorna. Störst är överkapaciteten inom containermarknaden. Därför trodde flera av analytikerna på att containerrederierna kommer börja konkurrera ännu mer på short sea-trader där främst roro varit starka. Förutom Eva Mikkola-Karlström på Godby Shipping – ett rederi som fokuserar på roro – var det inte många som trodde att roro kommer utvecklas de närmsta åren. Grenen kommer inte dö, men marknaden kommer antagligen minska kraftigt.

Flera rederichefer höll också i föreläsningar och vittnade om vad de gjort för att anpassa sig till marknaden.

Renodlad verksamhet

– Shippingbranschen kan vara lite konservativ ibland, sa Heléne Mellquist på Transatlantic. Hon kommer tidigare från Volvo och har de senaste åren fått skapa sig en bild branschen. Hon berättade om hur Transatlantik har omvänt rederiet från stora förluster till i vart fall stabil mark. Främst genom att renodla verksamheten och fokusera på kärnan.

Även Kim Ullman från Concordia Maritime och Lars Rexius på MSC Sweden talade. Alla vittnade de om en bransch i förändring – men rederierna försöker så gott de kan ändras med den.

– Världen ser inte ut som vi är vana vid längre, sa Hassiba Benamara från UNCTAD.

Kommentarer

  • Karina Linnér

    Tack för jättefina presentationer! Tyckte att presentationerna som handlade om containersegmentet var extra intressanta. Uppenbarligen är det en stor obalans i tillgång-efterfrågan. Man sätter in många effektiva 18000-19000 teu-giganter på marknaden utan att ta bort lagom stor kapacitet som inte kan transportera lika effektivt. Är det inte att skjuta sig i foten? Eller har jag missförstått?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.