Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Ekonomi | Regelverk

”Tillväxten sker i öster”

Shippingmarknaden är en marknad i förändring. En överkapacitet inom bulk kan snart vara verklighet och nya marknader stärker sina positioner samtidigt som gamla minskar sitt inflytande.

87 personer deltar i dagens Executive Meeting. Det är främst ledare för olika företag inom shippingbranschen samt en hel del analytiker. Och som en skugga, eller ett ljus, över det hela låg Kina och deras ekonomi.

– TIllväxten sker i öster, menade Business Swedens chefsekonom Mauro Gozzo.

Tror på fortsatt tillväxt

Och enligt honom kommer deras ekonomi antagligen fortsätta att växa så länge som inget dramatiskt händer. Och Kinas betydelse lyftes även fram av Maritime Insights Niklas Bengtsson när han pratade om framtidens skeppsbyggnad.

– 43 procent av fartygsordrarna som ligger idag har gått till Kina.

Sammanlagt tror han att det kommer byggas cirka 3.000 nya fartyg per år de närmsta tre till fyra åren. Men det kommer också innebära problem.

– Många sektorer kommer lida av en överkapacitet.

Utmaningar för roro

Efter lunch låg fokus på container, general cargo och roro. Och utsikterna för den sistnämnda delen av shippingbranschen såg inte allt för ljusa ut. Eva Mikkola-Karlström berättade om Godby Shipping och deras utmaningar inför framtiden.

Lever inte en tynande tillvaro 

Deras fokus har flyttat från att tidigare ligga rikta in sig på papper till att nu satsa mest på roro. Och hon vägrar tro att just roro-marknaden lever en tynande tillvaro. Men direkt efter henne var det Niklas Bengtsson och Christopher Pålsson som talade. Och deras bild av roros framtid var inte så positiv.

– Det är tyvärr en utdöende bransch – dock inte död, betonade Christer Pålsson.

Publiken trodde på roro

Det största hotet är ”containerisering”. Det faktum att även containerrederier siktar in sig på rutter och laster som traditionellt skötts av roro-fartyg. Men de fick inte riktigt medhåll från publiken. När konferencier Edvin Lampett ställde frågan till publiken om de tror att det kommer gå roro-fartyg i europeiska vatten om tio år räckte en övervägande majoritet av de närvarande på sina händer.

Bulk i fokus på förmiddagen

Målet med förmiddagen var att få ett grepp om den internationella bulkmarknaden. Ett genomgående tema vara att tillväxten inte längre sker på de traditionella marknaderna, det vill säga Europa och Nordamerika.

– Världen idag ser inte ut som vi är vana vid, sa Hassiba Meramara på FN-organen UNCTAD, ett organ som analyserar transportindustrin.

Analys och verklighetsällan överens

Enligt henne så sker den stora tillväxten i u-länder och främst i Asien. Bland annat visade hon med staplar och diagram att utvecklingsländerna inte längre bara är länder som gods skeppas ifrån. Idag skeppas nästa lika mycket till länderna.

Maritime Insights egen Niklas Bengtsson gav sin bild av läget. Han visade bland annat på något av ett problem med analyser. 

– Analyserna vi gör visar nästan alltid på lugna och odramatiska förändringar. Men historiskt sker förändringar ändå dramatiskt.

LNG ett framtidsbränsle

Men ändå är väl underbyggda analyser det som ledare har att basera sin framtida beslut på. Och hans analys är att transporterna av naturgas kommer öka. Och då främst inom shipping snarare än genom pipelines. Och han fick medhåll av Wally Mandryk på Lloyd’s List Intelligence.

– LNG är framtidens bränsle, menade han.

Kina kan skapa överkapacitet

Kim Ullman, vd på Concordia Maritime luftade sin oro för överkapacitet inom produkttankmarknaden. Bland annat det faktum att Kina verkar vilja satsa på den marknaden.

– Kanske bara för att ha fartyg och kunna styra priserna.

Efter lunch lämnar konferensen bulk och ska fokusera på container och general cargo. 

Texten uppdateras under dagen och reporter Adam Bergman liverapporterar via Twitter hela dagen.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.