[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]inaloperatörerna över.
I oktober 2010 tecknade DFDS och C.Ro Ports ett 25-årigt avtal med Göteborgs Hamn AB för att driva roro-terminalen. Ärendet gick först till svenska konkurrensverket, men på grund av affärens karaktär gick det vidare till EU:s konkurrensmyndigheter som gjort en grundlig utredning av affären.
”Utredningen visar att det finns tillräcklig konkurrens på roro-linjerna mellan Göteborg och andra länder i norra Europa, samt det är tydligt i avtalet mellan Göteborgs Hamn AB och den nya operatören att terminalen måste uppträda på ett icke-diskriminerande sätt och välkomna nya kunder”, skriver Göteborgs Hamn AB.
Sjöfartstidningen har tidigare skrivit om kritiken mot det nya upplägget för roro-terminalen, där konkurrenter till DFDS och Cobelfret befarar att de kan komma att missgynnas. Något som EU-kommission alltså avfärdar.
– Jag har inte hört någon som är glad och tacksam över det nya upplägget, tvärtom. Jag kan förstå att andra redare inte vill kritisera övertagandet offentligt, man håller varandra gärna om ryggen och undviker bråk. Men vi speditörer som söker den mest effektiva och kostnadsmässiga transportlösningen förlorar på detta, helt klart. Monopol har aldrig varit bra varken för effektiviteten eller för att pressa kostnader, sa Thomas Ström vd på Ntex i en tidigare intervju med Sjöfartstidningen.
[/flowy_subscriber_only]