EU-kommissionen föreslår i en grönbok om säker och miljöanpassad upphuggning av fartyg att det inrättas en skrotningsfond som världens rederier skall bidra till på obligatorisk basis. Fonden bör enligt EU organiseras av IMO på liknande sätt som oljespillsfonderna under Marpol-konventionen. Om IMO inte vill, kan det bli tal om ett regionalt system för EU, vars rederier äger minst 36 procent av världstonnaget och där åtminstone 100 örlogs- och statsfartyg skall skrotas under de kommande tio åren. Bakgrunden till förslagen är den ur miljö-, säkerhets- och arbetsmiljöperspektiv ofta mycket bristfälliga situationen vid upphuggningsvarv framför allt i Sydostasien. EU-kommissionen räknar med en kraftig puckel i utskrotningen av framför allt tankfartyg runt 2010 och tills dess hinner IMO:s nu diskuterade utskrotningskonvention inte träda i kraft.Grönboken innehåller ett flertal förslag på åtgärder, däribland striktare regelverk, teknologi- och kunskapsöverföring till de traditionella upphuggningsnationerna och ökad skrotningskapacitet inom EU. Idag beräknas de upphuggningsvarv i världen som klarar miljö- och säkerhetskraven kunna hantera 30 procent av behovet under ett normalår. Kommissionen vill ha in yttranden på grönboken senast den 30 september 2007.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]