Fotograf: Wikipedia Commons/Wranzl

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

EU-fartyg ska förbjudas att ”strandas”

EU-parlamentet har röstat ja till förbjuda så kallad ”strandning” av fartyg i samband med upphuggning.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]samband med upphuggning.

Fartyg som är flaggade i ett EU-land måste enligt beslutet i parlamentet under tisdagen återvinnas i anläggningar godkända av EU. Att ”stranda” fartyg där fartygen helt enkelt körs upp på en strand, innebär att arbetarnas hälsa och säkerhet riskeras samtidigt som den lokala miljön tar skada, framhåller parlamentsledamöterna.

Ska ses som en morot

– Det här är ingen attack mot Indien, Bangladesh eller Pakistan, de länder som i dagsläget tillämpar strandning, utan mot denna farliga och förorenande skrotningsmetod i sig, säger miljöpartisten Carl Schlyter, som lett parlamentets arbete med lagen och fortsätter:

– Den här lagen ska fungera som en morot för dessa länder att investera i ordentliga anläggningar för fartygsåtervinning, framför allt för att skapa säkra och miljövänliga jobb i deras länder.

Oklart när reglerna börjar gälla

Företag som arbetar med fartygsåtervinning måste också innesluta alla farliga material under hela fartygsåtervinningsprocessen och hantera dessa farliga material på ogenomsläppliga underlag med effektiva dräneringssystem.

Avfall som uppstår vid fartygsåtervinningen måste dokumenteras och får endas behandlas i avfallsåtervinningsanläggningar som är auktoriserade att ta hand om och hantera det utan risk för människors hälsa, och på ett miljöriktigt sätt.

Förordningen gäller för fartyg tidigast två år och senast fem år efter det att den har trätt i kraft (vilket sker 20 dagar efter det att den har publicerats i EU:s officiella publikation). Tidpunkten beror på när de EU-godkända anläggningarna tillsammans har en kapacitet att återvinna minst 2,5 miljoner ton lätt deplacement per år.

EU-länderna bestämmer själva om vilka sanktioner som ska tillämpas vid överträdelser.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]