Fotograf: Felix O

Kategori: Container | Politik

EU upphäver sanktioner mot iranskt rederi

EU-domstolen i Luxemburg har ogillat de europeiska sanktionerna mot det iranska rederiet Islamic Republic of Iran Shipping Lines, IRISL, men det är tveksamt om det kommer att få några praktiska effekter.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�gra praktiska effekter.

Enligt domstolen har de stater som infört sanktionerna inte kunnat bevisa att rederiet är involverat i kärnvapenspridning. EU-regeringar hävdar att de kan inte lägga fram bevis för rederiets medverkan eftersom det skulle offentliggöra hemlig underrättelseinformation och försvåra möjligheterna att bekämpa Irans kärnvapenprogram, skriver Reuters.

Enligt de flesta bedömare kommer det nog inte att få någon större betydelse för IRISL:s möjligheter att segla på Europa igen. Dels kommer domen säkert att överklagas och under tiden kommer sanktionerna att vara kvar. Dessutom finns det amerikanska embargot kvar och många av IRISL:s potentiella kunder vill knappast bryta mot det. Skulle de göra affärer med IRISL riskerar de att bli bannlysta från den amerikanska marknaden och att eventuella tillgångar i USA beläggs med kvarstad.

Problem med P&I

Ett annat problem för dem är tillgången till P&I-försäkring. De europeiska klubbarna dominerar marknaden totalt, men ingen av dem vill med största sannolikhet hamna i konflikt med USA. 

För några år sedan dök det helt plötsligt upp ett iranskt alternativ. Då startades en egen klubb av, hävdar man ,”ett antal redare på ön Kish”, Kish P&I, dit ett annat iranskt rederi, tankerrederiet National Iran Tanker Company, NITC, anslöt sin flotta. I denna finns ett antal VLCC:s som behöver ett tredjepartsskydd på upp till USD en miljard.

Det här säger sig Kish kunna hantera i två lager, det första upp till USD 500.000 och resterande USD 999,5 miljoner genom återförsäkring i Iran. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]