Fotograf: Manex

Ett fall och en lösning

Svartvatten som lagras i tankar skapar problem. Hela tanktak korroderar och måste bytas.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]oderar och måste bytas.

– Det här är ett problem som vi egentligen skaffat oss själva eftersom vi valt att vara täta, inte släppa ut något i Östersjön, säger Ulf Hagström, technical fleet manager på Viking Line.

Det finns de som anser att det är konstigt att det är tillåtet att lagra svartvatten i tankar ombord, ibland till och med i ballasttankar men det är i vart fall riktigt att inte pumpa ut avfallet i havet. Även om det ger vissa följdproblem. Problemet som uppstår är att avloppsvattnet och slagvattnet bildar svavelväten som äter upp stålet i tanktaken. På Viking Lines Gabriella byttes hela taket och balkarna som bär upp det under dockningen på Oresund Drydocks och det är inte det första fartyg där ett sådant ingrepp måste göras.

– Vi började rengöringen redan i Helsingfors och har bytt ganska många ton stål i Landskrona. Vi har lagrat svartvatten och gråvatten ombord i tio år. Egentligen fick vi reda på problemen med svavelvätena från mottagningsanläggningen på land som sa att hela deras rörledningssystem var skadat, säger Ulf Hagström.

Viking Line har satt in ett antal åtgärder för att försöka klara ut problemen med svavelvätena.

– Vi har satt in pumpar som cirkulerar vattnet i tanken och vi har installerat ozon-pumpar som injicerar ozon längs ytan som ska göra att svavelvätena minskar. Vi har även doserat kemikalier.

Ytbeläggningar

Dessutom har en rad olika ytbehandlingar av tankarna provats. Något definitivt val av produkt har inte gjorts ännu men Gabriella var det femte av rederiets fartyg som fick svartvattentanken belagd med en produkt från brittiska Belzona.

– Det här är väldigt nischade produkter som ska användas där vanliga produkter inte klarar av slitage, korrosion eller kemikalier. Det är där de här produkterna ska användas och det är där de gör ett väldigt bra jobb, säger Olav Backman, ägare och vd på Manex som distribuerar Belzonas produkter i Sverige och som är övertygad om att hans Belzon 5811 klarar av svavelvätena i svartvattentankar, även om den slutgiltiga utvärderingen inte är helt klar.

Det ser bra ut

– Det här är det femte av Viking Lines fartyg som får den här beläggningen. Från början gjorde de två fartyg med två olika produkter, Belzona och en från en annan leverantör. Efter sex månader ringde de och sa att det inte funkade alls, att färgen hängde i stora sjok. Jag blev förvånad och frågade vilket fartyg det gällde. När jag fick svaret sa jag ”Det var tur det, för det var inte på det fartyget som vi sprutade med Belzona.” Sedan har vi fortsatt med fler fartyg.

Olav Backman är dock inte riktigt tillfreds när han får höra att Viking Line satt in ozonpumpar i tankarna med hans beläggning.

– Jag vet att det klarar en kemisk attack från svavelväten och jag har kontrollerat att jobben är ordentligt utförda. Det som oroar lite är att de satt in kraftiga ozonpumpar, för Belzona är en organisk produkt och den klarar inte kraftiga oxidationsmedel, som ozon.

På Viking Lines Amorella har svartvattentankarna varit belagda med Belzona i två och ett halvt år. Till hösten är det dags för dockning och för att se hur mycket arbete som kommer att behövas har man redan nu öppnat och tittat i tanken.

– Det ser så bra ut efter två och ett halvt år att vi inte kommer att öppna i tanken i höst. Vi har haft klassen inne och de säger att det är perfekt, säger Ulf Hagström.

Underarbetet avgörande

Som alltid när det ska målas är förarbetet viktigt och är det dessutom en dyr produkt som ska användas vill det till att förutsättningarna är de rätta.

– Ytan måste blästras med så kallad grit-blästring för att få rätt struktur. Den ska vara mellan 75 och 100 mikron, med vanlig blästring blir strukturen för fin, säger Olav Backman som också kontrollerat ytans renhet innan den beläggs med två lager Belzona.

– Det får till exempel inte vara mer än 30 milligram salt per kvadratmeter stål.

Den variant av Belzona som används i svartvattentankarna innehåller inga lösningsmedel utan är en tvåkomponents färg som härdar genom en exoterm reaktion. Det gör att den kan läggas i tjocka skikt utan att det torkar långsammare. Lösningsmedelsfriheten betyder dock inte per automatik att den är enkel att jobba med.

– Den sprutas med 270 bar och håller 50 grader. Vid den temperaturen härdar den fort och man måste jobba på, annars bäckar munstyckena igen. Det är oftast en man som sprutar, en som sköter pumpen och en som hjälper han som sprutar med slangarna, säger Olav Backman.

– Den här produkten har kort torktid och det är viktigt under en dockning, säger Ulf Hagström.

– Den har ett väldigt stort övermålningsfönster också, man ska vänta minst sex timmar men kan vänta ända upp till 72 timmar innan man sprutar det andra lagret, säger Olav Backman som kört ner från Stockholm för Viking Lines dockning i Landskrona.

– Det här är ett stort jobb för oss, det är cirka 500 kvadratmeter som ska sprutas. Det är Premator som gör jobbet men jag är här och kontrollerar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]