Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Torrlast

ESL Shipping förbättrar på svag marknad

Bulkrederiet ESL Shipping, som ingår i den börsnoterade finska koncernen Aspo Oyj, har ökat sin omsättning och fördubblat sitt rörelseresultat under 2014.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]elseresultat under 2014.

Trots en internationellt mycket låg fraktnivå inom torrbulksektorn under 2014 lyckades ESL Shipping förbättra sin omsättning med närmare tio procent till 85,2 miljoner euro. Rörelseresultatet fördubblades till 16 miljoner euro.

I sin bokslutskommuniké uppger Aspo att ESL Shipping fortsättningsvis förbättrade sin effektivitet och fartygens bränsleeffektivitet. Fartygen har tillryggalagt mer nautiska mil och transporterat mer last, men koldioxidavtrycket har reducerats med fem procent under året.

Nya volymer

ESL Shipping har erhållit nya lastvolymer utanför Östersjön som uppges ha varit mycket lönsamma. Rederiets båda isförstärkta supramaxfartyg har opererat inom Rysslands arktiska havsområde under höstsäsongen. Fartygen har också sysselsatts i Kanada och på Östersjön. Under året skeppade rederiets fartyg 12,1 miljoner ton gods, jämfört med 11,6 miljoner ton 2013.

Låga frakter

I sin prognos för 2015 räknar rederiledningen med fortsatt låga torrbulkfrakter. En betydande del av ESL Shippings kapacitet är knuten till långa volymkontrakt inom Östersjön. Den svaga ryska valutan i förhållande till den amerikanska dollarn och euron ökar den internationella konkurrenskraften för ryska råvaror. Volymerna från Ryssland förväntas därför öka eller åtminstone behållas på tidigare nivå.

Stålindustrins skeppningar förväntas likaså öka i volym under 2015. Energiindustrins transportbehov beror på hur konkurrenskraftig prisnivån blir för stenkol, vinterns efterfrågan på energi, marknadspriset på el, samt volymen av den nordiska vattenreserven.

ESL Shipping förhandlar också om alternativa marknadsområden eller användningsmöjligheter för pushpråmarna, till exempel skeppningar av biobränslen på Östersjön.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Onneksi olkoon esl shipping

  • Anonymous

    Credo är ett väldigt fint bygge, trist att den lämnade svensk flagg.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]