[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]riksberg. Totalt deltar 26 fartyg i olika storlekar, från Nymlan, Maja och Arwen på knappa tio meter till svenska Astrid Finne och de norska skutorna Christiane och Skreien på runt 25 meter.
Många av lördagsflanörerna stannar till vid fartygen och tar bilder, andra tar chansen att fråga om de får ta en titt ombord.
– Nordisk skutträff har arrangerats sedan 2019 och är en träff där vi samlar svenska, norska och danska traditionella fartyg för att segla i våra olika vatten. Vi växlar mellan Sverige, Danmark och Norge, säger Ulf Sandström som är en av arrangörerna och som själv seglar med skutan Laura.
Det är inte första gången som en kulturbåtsfestival arrangeras i Eriksberg. Förutom den varvshistoriska kopplingen har det under de senaste åren byggts upp en kulturhamn här där många olika typer av traditionsfartyg har sin hemmahamn, exempelvis Ostindiefararen Götheborg, de båda skonarna Ingo och Mathilda Af Mollösund, skärgårdsbåten Eriksberg och en lång rad expeditionsfartyg som har sin vinterhamn i Eriksberg.
I år har det gått tio år sedan Eriksbergs kulturbåtshamn etablerades. Föreningen är ett resultat av diskussioner mellan Göteborgs stad, fartygsägare och föreningen Maritimt i Väst om möjligheterna att använda området för kulturfartyg. Det kommunala bolaget Älvstranden Utveckling AB bekostade en renovering av pirarna med nya förtöjningsplatser, förbättrad el och förstärkt vindskydd. Kort därefter bildades den ideella föreningen Eriksbergs kulturbåtshamn som har ansvaret för hamnen.
– Föreningen hyr stora delar av de här kajerna för en väldigt billig peng genom ett arrende från oss mot att de sköter området själva, säger Martin Nilbo som jobbar med uthyrning på Älvstranden Utveckling.
Målet med satsningen är att Eriksberg ska vara en attraktiv hamn för traditionella fartyg och ett publikt besöksmål för både göteborgare och turister.
Nytillträdd ordförande i föreningen sedan 2024 är Lars Ringnér som även är operativ chef för Ostindiefararen Götheborg.
– Det är ett stort ansvar för ett gäng ideella personer att driva en sådan här kulturhamn och dessutom att få snurr på den. Våra hamnkaptener Bo Glembring och Anders Ytterström, samt Karin Rosenberg från skonaren Mathilda och Tommy Andersson från föreningen Maritimt i Väst har jobbat stenhårt för att detta ska bli en kulturhamn på riktigt, säger han.
Nu när Ostindiefararen Götheborg inte är ute och seglar vill Lars Ringnér se fler samarbeten och aktiviteter i hamnen. Föreningens medlemmar kan använda lokalerna till både till möten och arbete. Förutom mer öppet på ostindiefararen hoppas han också kunna få fart på ett aktivitetsområde på kajerna.
– Vi vill arrangera hamnturer, fler festivaler, femkamper, kanske tiokamper rent av, säger han och plockar fram en stor träklubba och en platt träbit som ser ut som en puck.
– Vi planerar en skeppsgolfbana på kajerna. Jag kan inte hela historien men jag stötte på det under min tid på Walleniusrederierna, men tror det har rötter från Amerikabåtarna eller möjligen ännu tidigare.
Visioner för framtiden i kulturhamnen finns det gott om. Lars Ringnér hoppas att kombinationen av aktiviteter och event ska locka fler fartyg och besökare till hamnen.
– Det ska vara rätt typer av fartyg, inte för små båtar eftersom det är en ganska oskyddad hamn, säger han.
Under Västerhavsveckan i början av augusti la isbrytaren Ale till vid Pir 5 för att ha öppet för besökare.
– De frågade oss om de kunde komma hit och samtidigt byta besättning här och det är ju inga problem. Väldigt kul. Drömmen för oss är ju att få hit något mindre kryssningsfartyg, det hade varit perfekt här, säger han.
Segelfartyg: Ostindiefararen Götheborg, skonaren Ingo, skonaren Mathilda, räddningsskutan Mandalay, ketchen Monsun och toppsegelskonaren Bishop’s Horizon.
Expeditionsfartyg: Virgo, Kinfish, Freya och Malmö.
Skärgårdsfartyg: Bohuslinjens Eriksberg.
Övriga fartyg: Pråmen Karin, isbrytaren Stjärnö, minutläggaren Kalmarsund, styckegodsaren
Fryken.