Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Regelverk | Säkerhet

Ensamarbete bakom dödsolyckan i Degerhamn

Minst två besättningsmän ska delta i förtöjningsarbetet och enbart en tross ska hanteras i taget. Detta är ett par av de åtgärder Statens haverikommission (SHK) vill se efterlevas av rederiet Cementa Shipping efter den dödsolycka som krävde livet på en besättningsmedlem i december 2018.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]smedlem i december 2018.

Vid olyckan där en matros klämdes såpass allvarligt att han senare avled på sjukhus hanterade han två trossar samtidigt. Envik skulle lastad med cement gå från Degerhamn på Öland till Södertälje. Vid olyckstillfället var båda aktertrossarna kopplade till samma vinsch, en satt som normalt på vinschspelet, den andra som var den extra trossen halades in på den yttre vinschtrumman.

När den extra trossen halades in satt den dessutom över, inte under, den ordinarie trossen och matades ned i trossförrådet. Matrosen ska vid det tillfället ha varit tvungen att ha koll på flera saker samtidigt. Dels att trossen matades ned i förrådet, dels att den extra trossen inte fastnade i den ordinarie och samtidigt ha en översikt över vinschtrumman.

Troligt scenario

SHK slår fast att ett troligt scenario är att matrosen i slutskedet av att köra in aktertrossarna fått något slags problem med den extra trossen, den kan ha fastnat på den ordinarie samtidigt som den gick mot vinschen. Han kan då ha försökt ordna med detta och i samband med att röra sig på däcket halkat för att sedan fastna i den lösa vinschen och dragits mot vinschtrumman.

SHK vill se följda riktlinjer

I haverirapporten som kom den 17 oktober kommer man fram till att olyckan skedde på grund av ensamarbete och att vinschen på poop deck kördes låst i höghastighetsläge (vilket dessutom inte var tillåtet enligt rederiets säkerhetsriktlinjer). Att däcket var halt ska även varit en bidragande orsak till olyckan.

Rederiets har haft riktlinjer mot de faktorer som orsakade olyckan. Däremot har de enligt haverirapporten främst följts i teorin, vilket ledde till nya riktlinjer om bemanning vid förtöjningsarbete, trosshantering från landsidan och nya riskanalyser som gör att SHK avstår från att utfärda rekommendationer i den aspekten.

Däremot trycker SHK på vikten av att rederiet faktiskt implementerar de nya riktlinjerna i såväl teori som praktik.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]