En titt i remissfloden

På måndag löper remisstiden ut för utredningen svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar. Ett nedslag i de remisser som kommit in hittills visar att de allra flesta anser att konkurrensvillkoren för svensk rederinäring måste stärkas. Den fråga som verkar vara mest kontroversiell är föga förvånande registerfrågan.I sitt svar kräver Sveriges Redareförening införandet av ett Svenskt Internationellt Skeppsregister för fartyg i fjärrfart. Kravet backas bland annat upp av tunga exportindustriföretag som Volvo, Preem och Nynäs.Trafikverket anser att det krävs en analys av ett SIS och om det går att utforma ett sådant utan att bryta mot internationella konventioner, vid behov då ändra i den svenska arbetsrätten. Verket menar också att Sverige bör fråga om EU kan acceptera den konkurrens på olika villkor som uppstår när medlemsstater tolkar internationella åtaganden ”så olika att det som anses tillåtet i Danmark är otillåtet i Sverige.” Västra Götaland anser också att förutsättningarna för ett SIS bör granskas närmare, mot bakgrund av att ”Danmark och flertalet av Sveriges konkurrentländer har etablerat internationella register samtidigt som de ingått internationella arbetsrättsavtal”. Kommunstyrelsen i Göteborg betonar betydelsen av sjöfartsnäringen, vikten av att stärka sjöfartens konkurrenskraft och att stoppa utflaggningen. I sitt yttrande nämner man inte registerfrågan, men det gör den borgerliga minoriteten i ett tilläggsyttrande, där man förordar införandet av ett SIS.SEKO Sjöfolk säger nej till ett SIS som man menar dels skulle bryta mot internationella konventioner och dels leda till en så krympande arbetsmarknad för sjömän att det inte skulle gå att upprätthålla en avancerad utbildning, med kompetensförlust som följd. Sjöbefälsförbundet menar att de som kräver ett SIS har som enda syfte att ”försöka inskränka de fackliga organisationernas förhandlingsrätt”. Man menar också att ett SIS i huvudsak skulle utnyttjas av utländska rederier för att komma åt svenska subventioner. Vi återkommer med en djupare och mer omfattande granskning av remissvaren när alla svar har kommit in och gåtts igenom.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]