De sammantagna koldioxidutsläppen från tank-, bulk- och containersegmenten ökade med 1,2 procent under 2020, med en minskning från containerdelen med 2,4 procent. Det uppger det göteborgsbaserade företaget Marine Benchmark som förser branschen med maritima data, i ett pressmeddelande.
Stor minskning för färjor och roro
De mindre segmenten motverkade dock ökningen av utsläpp, där kryssningsfartygens utsläpp upplevde den största nedgången – en minskning med 45 procent.
På grund av den svaga efterfrågan under pandemin så blev det även stor utsläppsminskning för färjor, roro och fordonsföretag, uppger Marine Benchmark.
”En varierande effekt”
– Coronaviruspandemin har haft en varierande effekt på sjöfarten, där tankers och bulkers i allmänhet utvecklats bra, medan andra sektorer mötte motvind när konsumenternas efterfrågan sjönk, säger Torbjörn Rydbergh, vd för Marine Benchmarks i pressmeddelandet. Han fortsätter:
– Medan det totala resultatet är en minskning av koldioxidutsläppen för förra året kan effekten vara tillfällig eftersom den nuvarande återhämtningen i den globala ekonomiska efterfrågan pekar på en starkare sjöfartsaktivitet under 2021.