[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nsvarv som är aktuellt.
Det var under transit i Suezkanalen som det gigantiska containerfartyget började ta in vatten genom en av de aktra tvärgående propellrarna. Vattenläckaget, vars orsak fortfarande är okänt, ledde till att maskinrummet fylldes till minst 16 meters djup.
Rederiet har skyfflat runt i flottan för att ersätta Emma Marsk under reparationerna som beräknas ta flera månader. Man har inte behövt chartra in nytt tonnage, men sätter in det sedan tidigare inchartrade containerfartyget 48Y-Butterfly på 9.660 TEU som ersättare på slingan AE10 mellan Asien och Europa.
När olyckan inträffade hade Emma Maersk en last på motsvarande över 13.500 TEU. Hälften av containrarna var fullastade.
[/flowy_subscriber_only]