Svenska Candela Speed Boat AB i Lidingö håller på att utveckla en tolv meter lång eldriven pendelbåt som använder bärplansteknik.

Fotograf: Candela Speed Boat

Kategori: Forskning | Miljö | Passagerarsjöfart

Emissionsfri bärplansbåt under utveckling i Sverige

En ny typ av snabbgående bärplansbåt med nollutsläpp ska testas i Stockholms lokaltrafik 2023.
Den svenska båttillverkaren Candela Speed Boat AB i Lidingö utvecklar en 12 meter lång pendelbåt, Candela P-30, med kapacitet för 30 personer och en räckvidd på 60 nautiska mil med 23 knops servicefart. Maxfart blir 30 knop.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]Lidingö utvecklar en 12 meter lång pendelbåt, Candela P-30, med kapacitet för 30 personer och en räckvidd på 60 nautiska mil med 23 knops servicefart. Maxfart blir 30 knop.

Kostnaderna för innovationsprojektet är 20 miljoner kronor. Närmare hälften finansieras genom Trafikverkets FoI-portfölj för sjöfartsområdet och cirka 50 procent av båtens tillverkare Candela Speed Boat AB.

Prototypen beräknas vara klar att inleda ett halvårs testprogram i tillverkarens regi under fjärde kvartalet 2022. Om projektet framskrider enligt plan inleds testtrafik med passagerare under 2023. Var fartyget sätts in är inte ännu beslutat, men i ett pressmeddelande nämner Candela Speed Boat att exempelvis på linjen 83X mellan Vaxholm och Slussen skulle inbesparingen bli 5,2 miljoner kronor, eller 40 procent, i driftskostnader per år. Samtidigt förkortas restiden med 15 minuter.

Energiförbrukningen uppges bli 80 procent lägre än med en konventionell båt tack vare de automatiskt kontrollerade bärplanen som under gång lyfter upp skrovet cirka en halv meter ovanför vattenytan. P-30 uppges ha en rad fördelar jämfört med nuvarande tonnage enligt en analys som regionens trafikförvaltning gjort. Bland annat ska bärplansbåten ge upphov till endast tio centimeter högt svall.

– Vi är glada att stockholmarna blir först med att testa svensk teknik som vi tror kommer att revolutionera de sjöburna transporterna i världen. Jämfört med dagens fartyg kommer P-30 att vara mycket bekvämare och tystare att åka med, säger Gustav Hasselskog, vd för Candela, i ett pressmeddelande.

Candela P-30 utrustas med litiumjonbatterier och framdrift sker med två poddar med inbyggda elmotorer. Bärplanen justeras automatiskt i realtid med hjälp av fartygets ”Flight controller”. Sensorer ombord känner av vågor framför farkosten så att bärplanen kan ställas in för mjuk och lugn gång, uppger Candela.

Styrsystemet påminner om det som sitter i moderna instabila jaktflygplan, exempelvis JAS. Enligt Candela är tekniken är redan utprovad i deras elektriska fritidsbåt av typen C7.

Tillverkarens förhoppning är att P-30 kan ge upphov till en ny sorts emissionsfri typ av kollektivtrafik i städer. I områden med fartbegränsningar på grund av svallbildning skulle bärplansbåten kunna köra snabbt med dispens.

– Framtidens snabbgående fartyg måste minska energibehovet drastiskt för att vara relevanta. Bärplanstekniken vi utvecklar till P-30 kommer att visa hur framtida emissionsfri kollektivtrafik på vatten kan fungera, säger Erik Eklund, Director of Public Transport på Candela.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]