[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ift på Stegeborgsleden.
Färjeleden blir därmed den första i Östergötland att drivas förnybart, enligt ett pressmeddelande från Trafikverket. Satsningen innebär mindre buller och lägre miljöpåverkan för vägfärjan mellan Slottsholmen och Norrkrog i Slätbaken vid Stegeborg.
Besparing på 107 ton per år
Driftsystemet med el genom linfärjans kabel är utvecklad av Trafikverket och har tidigare prövats på fyra leder i Sverige med goda resultat. Exempelvis uppnåddes en besparing på 107 ton CO2-utsläpp per år under de två första åren med eldriven lindrift i Hamburgsund, enligt Trafikverket.
Byggd 1992
Stegeborgsleden är 250 meter lång och överfarten tar tre minuter. Linfärjan Elvira byggdes 1992 av Holms Skeppsvarv i Helsingborg. Färjan tar 80 passagerare och 14 personbilar, är 35,8 meter lång och 8 meter bred.
[/flowy_subscriber_only]