linfärjan Majs elkabel Foto: Erika Andersson. Malö 20150309. Trafikverket Färjerederiet eldriven linfärja Maj på Malöleden mellan Malö och Fröjdendal i Bohuslän.

Fotograf: Erika Andersson, Trafikverket

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Elvira redo för eldrift

På torsdag gör Trafikverkets vägfärja Elvira sin premiärtur med eldrift på Stegeborgsleden.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ift på Stegeborgsleden.

Färjeleden blir därmed den första i Östergötland att drivas förnybart, enligt ett pressmeddelande från Trafikverket. Satsningen innebär mindre buller och lägre miljöpåverkan för vägfärjan mellan Slottsholmen och Norrkrog i Slätbaken vid Stegeborg.

Besparing på 107 ton per år

Driftsystemet med el genom linfärjans kabel är utvecklad av Trafikverket och har tidigare prövats på fyra leder i Sverige med goda resultat. Exempelvis uppnåddes en besparing på 107 ton CO2-utsläpp per år under de två första åren med eldriven lindrift i Hamburgsund, enligt Trafikverket.

Byggd 1992 

Stegeborgsleden är 250 meter lång och överfarten tar tre minuter. Linfärjan Elvira byggdes 1992 av Holms Skeppsvarv i Helsingborg. Färjan tar 80 passagerare och 14 personbilar, är 35,8 meter lång och 8 meter bred.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]