Fotograf: Stefan Nord, Västtrafik

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Elfärjan Elvy är äntligen i Sverige

Västtrafiks nya eldrivna färja Elvy anlände till Öckerö och Ö-varvet i lördags, nästan tio månader försenad.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a-gota-alv-farjan-heter/”>Elvy anlände till Öckerö och Ö-varvet i lördags, nästan tio månader försenad.

Västtrafiks fordonsansvariga Stefan Nord säger till Sjöfartstidningen att förseningen beror på att företaget som skulle leverera de vattenkylda högeffektsbatterierna som färjan skulle få, inte klarade av att leverera. Den norska delen av bolaget gick nämligen i konkurs. 

Konkurs

– Vi och varvet Uudenkaupungin Työvene blev lovade vattenkylda batterier med mycket hög effekt som färjan anpassades för. Men den norska delen av leverantören, de som skötte sammansättningen av batterierna, gick i konkurs. Det ställde till stora problem och till slut tvingades vi häva det kontraktet. I stället köpte vi luftkylda batterier som också är bra. När vi väl bestämde oss, i maj månad, satte den alternativa leverantören igång och att bygga batterierna och det gick väldigt smidigt.

Bogserad

Eftersom färjan är byggd för inomskärsfart blev hon bogserad från varvet i Finland till Öckerö, precis som sina dieseldrivna systerfärjor Älveli och Älvfrida. En resa som tog sex dagar.  

– För att kunna bogsera Elvy var varvet tvungna att fästa bogseringsöglor och några andra anordningar, så nu återställs hon. Dessutom utsattes hon för en del vibrationer under transporten eftersom det var hårt väder både på Ålands hav och på Skagerak. Så det blev en del vibrationsskador, berättar Stefan Nord.

När tar ni över Elvy från varvet?

– Vi ska försöka göra ett övertagande den här veckan och efter det ansöka om registrering i fartygsregistret. När det är klart kan vi lämna över henne till Styrsöbolaget, som då ska börja utbilda sina besättningar. Sedan kommer hon säkert att sättas i trafik och ersätta någon av de andra färjorna för att träna besättningarna.

Hur och var ska hon laddas?

– Hon kommer bara att laddas på natten vid Styrsöbolagets parkeringskaj på Lindholmen. Alltså inte vid de ordinarie kajerna för linjetrafiken. Batterierna är på 1.008 kWh, så det ger henne 4–6 timmars ren drift. Men hon är en hybrid och har en dieselmotor som driver en generator som laddar motorerna under drift. Motorn uppfyller IMO Tier III och har en tank för Ad-Blue. Drivlinan körs efter en profil för att kunna använda batterierna på bästa sätt men också för att utnyttja deras livslängd optimalt. Motorn går därför in med jämna mellanrum, också för att generera spillvärme till färjan. 

Rederi

Stefan Nord konstaterar att Västtrafik faktiskt är ett rederi, vilket inte så många tänker på eller ens känner till.  

– Ja, vi äger ju både Elvy, Älveli, Älvfrida och Carl Wilhemsson, som trafikerar linjen Lysekil–Fiskebäckskil. 

Fakta om Elvy

  • Plats ombord för 300 passagerare och 80 cyklar
  • 33 meter lång och 8,5 meter bred
  • Batterier på 1.008 kWh ger 4–6 timmars effektiv drift
  • Dieselmotor, Scania D13 med 257 kW effekt
  • 1.600 v/min ger optimal drift och minsta möjliga miljöpåverkan

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]