Solen lyser upp den klarblå himlen när de 25 eleverna från klass nio på Montessoriskolan Elyseum i Göteborg samlas vid kajen på Nya Varvet på morgonkvisten i förra veckan. Klassen har lottats ut bland flera som skickat in bidrag i form av affischer om sjöfartsbranschen. Det hela började på Dag noll, den rekryteringssatsning som bland andra branschorganisationen Transportföretagen arrangerade i samband med Donsö Shipping Meet i september förra året.
Elever, lärare och studie- och yrkesvägledare bjöds då in till ett studiebesök på Donsö. De fick bland annat gå ombord på flera olika fartyg, testa diverse moment av branschens olika yrken, möta personal som arbetar ombord och i land. De fick också information om utbildningar och karriärvägar.
Enklare uppgifter
Lite huttrande i morgonkylan men förväntansfulla fördelar sig eleverna i två grupper på två av Svenska Kryssarklubbens segelfartyg, Gratitude, byggd 1903, och Gratia, från år 1900. Efter frukost på däck går de två båtarna ut från kaj. Jens Langert, dagens kapten på Gratitude, berättar att de ska gå med maskin förbi Älvsborg och sedan i någon ränna in i södra skärgården.
Efter en stund är det dags att hissa första seglet. Filippa och David, instruktörerna på Gratitude, instruerar eleverna i mindre grupper och ger dem olika enklare uppgifter.
– Det är spännande och intressant. Man får lära sig teamwork, och att slacka och spänna, säger Sophia Pettersson.
Hon säger att hon inte vill jobba med sjöfart i framtiden men gärna ha en egen båt på fritiden.
Currygryta och ris
– Men jag har lärt mig att det finns många olika yrken inom sjöfarten. Det finns olika sorters fartyg och mycket jobb, säger hon.
Vid lunch går de två segelfartygen in och lägger till på Donsö. På däck serveras lunchen i form av currygryta och ris. Sedan får eleverna en timme i land innan det är dags att lätta ankar och segla tillbaka till Nya Varvet igen.
Caj Luoma på Transportföretagen säger att man överlag kan se en positiv utveckling efter de rekryteringskampanjer för sjöfarten som bland annat Transportföretagen stått bakom.
– Men vi ska inte se kampanjerna på ett års sikt utan på två till tre års sikt.
”Långsiktigt finns stort arbetskraftsbehov”
– Vi kan konstatera att sjöfarten innehåller olika segment, och det segment som har de mest allvarliga problemen och därmed inte heller någon efterfrågan på personal är ju färjerederierna, medan andra segment går väldigt bra. Så hela skalan finns representerad.
– Långsiktigt tror vi att det kommer att finnas ett stort arbetskraftsbehov, säger Caj Luoma.
Ett längre reportage om seglatsen kommer i nästa nummer av Sjöfartstidningen.