Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Miljö | Skeppsbyggnad

Eldrivna BB Green prisas

Elektriska höghastighetsfärjan BB Green får pris för sin innovativa framdrift.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]in innovativa framdrift.

Höghastighetsfärjan BB Green, som nyligen sjösattes hos Latitude Yachts i Riga, är just nu på uppvisningsturné bland landets hamnar. Färjan är världens första eldrivna höghastighetsfärja, med unika lösningar för framdriften.

Bidrog mest

På prisutdelningen på Electric & Hybrid Marine World Expo Conference 2017 som just ägde rum i Amsterdam vann BB Green årets fartyg i kategorin Electric & Hybrid Propulsion System. Uppdraget till juryn var att rösta fram det fartyg vars lösning för elektrisk och/eller hybridframdrift bidragit mest under det senaste året till renare och mer effektiv framdrift. Juryn består av internationella maritima journalister, industriexperter och akademiker och delade ut priser i fem kategorier.

Luftkudde

BB Green får sin energi från ett system med litium titanatoxid-batterier som kan snabbladdas på en dryg kvart. Två motorer på 280 kilowatt vardera kan få upp fartyget i 30 knop med en räckvidd på 30 minuter och 26 kilometer. En av de unika egenskaperna hos fartyget är att det kör på en luftkudde som reducerar vattenmotstånd och svallvågor. Fartyget är byggt som pendelfärja och rymmer 72 passagerare och 25 cyklar.

BB Green presenteras närmare i nummer 6 av Sjöfartstidningen, som kommer ut den 23 juni.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]